Management pohostinských zařízení

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021

Předmět Management pohostinských zařízení (MPZ)
Garantuje Katedra cestovního ruchu (KCR)
Garant Ing. Ivica Linderová, PhD.
Jazyk česky
Počet kreditů 2
Prezenční studium
Cvičení2 h
Kombinované studium
Cvičení6 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021 PV 4 2 kr. ZA
Cestovní ruch - platný od ZS 2020/2021 PV 4 2 kr. ZA
Erasmus - Cestovní ruch - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 2 kr. ZA

Anotace

Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi o problematice jednotlivých služeb cestovního ruchu a správnou terminologii. Problematika dále zahrnuje základní právní předpisy pro jednotlivé oblasti služeb cestovního ruchu v České republice např. Lázeňský zákon. Cvičení jsou zaměřená na podrobnější rozebrání dotčených legislativních předpisů, Globálního etického kodexu a dále se zaměřují na podrobnější probrání vývojových tendencí cestovního ruchu ve světě.
Znalosti: Student umí definovat a vysvětlit základní pojmy v oblasti služeb cestovního ruchu a popsat jejich specifika. Student ovládá problematiku dopravních služeb včetně základní legislativy, významu dané dopravy pro cestovní ruch, terminologie apod. Je schopen vysvětlit např. rozdíly mezi klasickým a nízkorozpočtovým leteckým dopravcem, význam okružních plaveb pro cestovní ruch a jejich ekonomický dopad na dotčené regiony, objasnit potřebu a uplatňování AETR apod. Dokáže popsat specifika trhů jednotlivých typů služeb v cestovním ruchu, vždy včetně aktuální legislativy platné v České republice, terminologie, materiálně-technické základny apod.
Dovednosti: Student umí pracovat se základními legislativními předpisy týkajícími se služeb cestovního ruchu v České republice, případně v širším kontextu v Evropské unii.
Obecné způsobilosti: Student se orientuje v problematice služeb cestovního ruchu, průběžně sleduje a vyhodnocuje situaci v oboru v českém i mezinárodním kontextu. Sleduje trendy na trhu cestovního ruchu.

Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.
 
Znalosti: Student umí definovat a vysvětlit základní pojmy pohostinství a cestovního ruchu. Umí vysvětlit postavení a význam pohostinství v odvětví cestovního ruchu a v národním hospodářství. Orientuje se v oblasti pracovně-právních vztahů v pohostinských zařízeních, dokáže popsat specifika a pravidla zásobování a financování restauračních zařízení, zná gastronomická pravidla, standardy podávaní jídel a nápojů a je schopen charakterizovat jednotlivé typy banketových akcí. Orientuje se také v trendech na trhu pohostinských služeb.
 
Dovednosti: Student umí sestavit jídelní a nápojový lístek a slavností menu podle gastronomických pravidel. Zná základní pravidla u jednotlivých způsobů a systému obsluhy, zná pravidla servírování jídel a jednotlivých druhů nápojů (teplota, typ inventáře). Je schopen sestavit organizační strukturu pohostinského podniku a plánovat počty zaměstnanců podle stávajícího legislativy v oblasti pracovního práva. Student umí zpracovat kalkulace jídel, nápojů a menu.
 
Obecné kompetence: Student je schopen samostatně rozhodovat v rozsahu získaných znalostí a dovedností, dokáže získávat další odborné znalosti a dovednosti samostatným studiem teoretických poznatků oboru i v praxi, umí argumentovat své názory a zjištění, je schopen srozumitelně shrnout závěry týmové práce.

Struktura předmětu

  1. Pohostinské služby a gastronomie
  2. Podstata a zvláštnosti managementu pohostinských zařízení
  3. Organizační a personální zajištění pohostinských zařízení
  4. Pracovní právo a management lidských zdrojů v pohostinských zařízeních
  5. Organizace výroby v pohostinském zařízení
  6. Tvorba jídelního a nápojového lístku
  7. Plánování výroby a zajištění zboží
  8. Financování, hospodaření pohostinských zařízení
  9. Příprava a distribuce jídel
  10. Standardy podávání jídel a nápojů
  11. Banketové akce
  12. Hygiena v pohostinských zařízeních
  13. Trendy na trhu pohostinských zařízení

Sylabus

  • Pohostinské služby a gastronomie
  • Podstata a zvláštnosti managementu pohostinských zařízení
  • Organizační a personální zajištění pohostinských zařízení
  • Pracovní právo a management lidských zdrojů v pohostinských zařízeních
  • Organizace výroby v pohostinských zařízeních
  • Tvorba jídelního a nápojového lístku
  • Plánování výroby a zajištění zboží
  • Financování, hospodaření pohostinských zařízení
  • Příprava a distribuce jídel
  • Standardy a podávání jídel a nápojů
  • Banketové akce
  • Hygiena v pohostinských zařízeních
  • Trendy na trhu pohostinských služeb

Doporučená literatura

  • Salač, G. Stolničení. 2. vydání. Praha.
  • Patúš, P., Gúčik, M. a Marušková, J. (2011). Manažment prevádzky pohostinského zariadenia. Banská Bystrica: Slovak-Swiss Tourism.
  • EV/ISO 18513:2003 „Služby CR – Hotely a ostatní kategorie turistického ubytování – terminologie"
  • Stanley, J. a Stanley, L. (2015). Food tourism: A practical marketing guide. Oxfordshire, Cabi.
  • Sládek, G. (2001). Podnikanie a štandardy v pohostinstve a hotelierstve. Bratislava: Epos.
  • Sládek, G. (2007). Manažment v pohostinstve a hotelierstve. Bratislava: Epos.
  • Metz, R., Gruner, H. a Kessler, T. (2008). Restaurace a host: základní odborné vědomosti: restaurace, hotel, kuchyně. Praha: Europa-Sobotáles.

^ nahoru ^