LOŠŤÁKOVÁ, O., LOJA, R. Empatická a asertivní komunikace. Praha, Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2227-1.
NEVOLOVÁ, M. Přestaň prezentovat, začni vyprávět. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5664-6 .
ŠIROKÝ, J. Psaní a prezentace odborných textů. Praha, Leges, 2019. ISBN 978-80-7502-340-7.
Doporučená literatura:
GOLZARI, A. It’s Called Presenting, Not Talking Out Loud: A Quick, Strategic Guide for Effective Presentations. London, AVALON GUIDEBOOKS, 2010.
THEOBALD, T. Zlepšete své prezentační dovednosti: Jak srozumitelně, inspirativně a sebevědomě prezentovat. Praha, Lingea, 2020.
ZAHARIADES, D. Jak být asertivní a říkat ne za každé situace. Praha, Grada, 2021.
Anotace
Cílem předmětu je rozvoj verbálních schopností studentů a kultury jejich veřejného projevu. Studenti získají v rovině teoretické základní informace nezbytné k účinné komunikaci a přesvědčivému veřejnému vystupování z teorie komunikace, psychologie a pravidel společenského chování. Výuka je orientována aplikačně na rozvoj schopností vhodně komunikovat s ohledem na aktuální situaci, vystupovat před publikem, prezentovat a zvládat trému. Znalosti: Student umí vysvětlit základní pojmy z teorie komunikace a chápe jejich souvislosti. Je si vědom, jak je komunikační proces ovlivňován kulturním prostředím a jeho účastníky. Student zná základní pravidla vystupování na veřejnosti, prezentování, zvládání trémy a společenského chování. Dovednosti: Student dovede vhodně komunikovat s ohledem na danou situaci a účastníky komunikačního procesu. Student je schopen rozpoznat manipulativní komunikační metody a techniky a adekvátně na ně zareagovat. Student je schopen podat v daném časovém limitu a před publikem přesvědčivý a smysluplný řečnický výkon na odborné téma. Obecné způsobilosti: Prostřednictvím zdravé a funkční komunikace student rozvíjí svoji osobnost a vytváří síť sociálních vztahů. Student umí využívat techniku (např. mikrofon) potřebnou pro vystupování na veřejnosti a při sledování projevu jiných řečníků dokáže rozpoznat případnou manipulaci.