Komunikace 2/VS

Studijní plán: Všeobecná sestra - platný od ZS 2009/2010

Předmět Komunikace 2/VS (KOM2)
Garantuje Katedra zdravotnických studií (KZS)
Garant
Jazyk česky
Počet kreditů 2
Prezenční studium
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Všeobecná sestra - platný od ZS 2008/2009 P 2 2 kr. ZA
Všeobecná sestra - platný od ZS 2009/2010 P 2 2 kr. ZA

Sylabus

  • Parafrázování
  • Zásady optimální komunikace
  • Rozlišení nároku, laskavosti. Způsoby odmítání
  • Evalvace, devalvace. Akceptace.
  • Základy rétoriky. Slovní zásoba. Intonace
  • Asertivita
  • Diskuze
  • Řešení situace (kamera)
  • Komunikace a transakční analýza
  • Zvláštnosti komunikace s pacientem dle věkových období Komunikace s obtížným pacientem – typy pacientů
  • Bazální stimulace. Komunikace s pacientem na ventilátoru
  • Komunikace v zátěžových situacích
  • Komunikace s handicapovaným pacientem
  • Přijímací pohovor (žádost o místo)
  • Komunikace sestra - lékař
  • Mobbing, bossing, šikana na pracovišti

Doporučená literatura

  • HONZÁK, R.: Komunikační pasti v medicíně, Galén Praha, l999
  • DEVITO,J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.ISBN 80-7169-988-8.
  • KŘIVOHLAVÝ, J.: Rozhovor a jednání člověka s člověkem – sociální komunikace ve zdravotnictví. Brno: IDV PZ, 1981
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1262-8.

Anotace

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s pacienty, ale i se spolupracovníky. Cílem předmětu je získat zásady vedení rozhovoru a pochopit principy komunikace na různých úrovních sociálních vztahů za účelem navázání vztahů. Studenti se naučí reagovat na verbální a neverbální projevy pacientů. Dovedou se vyjadřovat kulturně v souladu s etickými normami a uvědomovat si význam jazyka jako způsobu logoterapie. Naučí se reagovat a vyrovnávat se zátěžovými situacemi v komunikaci.

^ nahoru ^