Zvláštnosti komunikace s pacientem dle věkových období Komunikace s obtížným pacientem – typy pacientů
Bazální stimulace. Komunikace s pacientem na ventilátoru
Komunikace v zátěžových situacích
Komunikace s handicapovaným pacientem
Přijímací pohovor (žádost o místo)
Komunikace sestra - lékař
Mobbing, bossing, šikana na pracovišti
Doporučená literatura
HONZÁK, R.: Komunikační pasti v medicíně, Galén Praha, l999
DEVITO,J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.ISBN 80-7169-988-8.
KŘIVOHLAVÝ, J.: Rozhovor a jednání člověka s člověkem – sociální komunikace ve zdravotnictví. Brno: IDV PZ, 1981
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1262-8.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s pacienty, ale i se spolupracovníky.
Cílem předmětu je získat zásady vedení rozhovoru a pochopit principy komunikace na různých úrovních sociálních vztahů za účelem navázání vztahů. Studenti se naučí reagovat na verbální a neverbální projevy pacientů. Dovedou se vyjadřovat kulturně v souladu s etickými normami a uvědomovat si význam jazyka jako způsobu logoterapie. Naučí se reagovat a vyrovnávat se zátěžovými situacemi v komunikaci.