Řízení softwarových projektů

Studijní plán: Aplikovaná informatika - platný od ZS 2009/2010

Předmět Řízení softwarových projektů (RSP)
Garantuje Katedra technických studií (KTS)
Garant
Jazyk česky
Počet kreditů 3
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Aplikovaná informatika - platný od ZS 2007/2008 P 5 4 kr. ZA
Aplikovaná informatika - platný od ZS 2009/2010 PV 6 3 kr. ZA
Počítačové systémy - platný od ZS 2009/2010 PV 6 3 kr. ZA

Sylabus

  • Tradiční, agilní a extrémní projekty a procesy v ICT.
  • Scrum, lean a kanban.
  • Struktura agilního týmu, zásady týmové práce a komunikace.
  • Sdílená projektová databáze (Git, GitHub).
  • Business model a jeho vazba na realizovaný SW. Podnikatelský záměr, zadávací listina projektu, projektový plán, řízení rizik. Analýza hromadných požadavků, QFD.
  • Kvantitativní a kvalitativní projektové a produktové metriky. Organizační standardy v řízení SW projektů.
  • Alternativní nástroje projektového řízení (Trello, SeeNowDo).

Doporučená literatura

  • ŠOCHOVÁ, Z., KUNCE, E. Agilní metody řízení projektů. 1. vyd. Computer Press, 2014, 176 s. ISBN: 978-80-251-4194-6.
  • GUCKENHEIMER, S., PEREZ, J. J Efektivní softwarové projekty. 1. vyd. Brno: Zoner Press, 2007, 255 s. ISBN 978-80-86815-62-6.
  • WYSOCKI, R.K. Effective project management. 5. vyd., Wiley Int., 2014. ISBN 978-0-470-42367-7.

Anotace

Studenti si v rámci předmětu vyzkouší praktickou realizaci týmového softwarového projektu. Jako zadání si tým studentů může vybrat již hotovou analytickou dokumentaci z předmětu Softwarové inženýrství, nebo si po domluvě s cvičícím vypracuje dokumentaci vlastního zadání. Důležitou součástí realizace projektu je samotná implementace a nasazení, stejně tak i následné testování, kontinuální integrace, údržba zdrojového kódu, a ladění výkonu. Dále bude součástí prací na projektu také samotná údržba softwaru, jeho verzování, plánování změn, správa konfigurací a v neposlední řadě i klasické praktiky řízení projektů a plánování zdrojů. Důležitým přínosem samotné realizace programového díla v týmu je také možnost vyzkoušení si jednotlivých týmových rolí.


Znalosti: Student ovládá nástroje a techniky tradičního i moderního (agilního) projektového managementu. Zná základní modely životního cyklu SW a orientuje se i ve všech jejich fázích – umí identifikovat, analyzovat a formalizovat uživatelské požadavky, zvolit správnou architekturu řešení, provést jeho programový návrh, verifikaci, validaci, předání zákazníkovi i údržbu. Rozumí pojmům kvalita a procesní zlepšování v kontextu nehmotného produktu. Je si vědom souvislostí mezi projektovými metrikami a podnikovou výkonností.


Dovednosti: Student umí odhadnout náročnost všech součástí i fází projektu, rutinně pracuje s jeho funkčními i kvalitativními metrikami. Zná základní způsoby a nástroje modelování požadavků, k danému problému je schopen zvolit a programově realizovat optimální architekturu. Dokáže připravit použitelná a uživatelsky přívětivá rozhraní. Orientuje se v problematice návrhu testů i vyhodnocování jejich výsledků.


Obecné způsobilosti: Student dokáže sestavit, řídit a motivovat tým. Je schopen definovat jeho nezbytné základní i nadstavbové procesy, které dále průběžně zlepšuje a zkvalitňuje. Dokáže řídit jak rozsáhlé vývojové projekty, tak i dlouhodobé procesy údržby SW. Aktivně ovládá také problematiku IT managementu v organizacích.

^ nahoru ^