Řízení podnikové výkonnosti

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026

Předmět Řízení podnikové výkonnosti (RPV)
Garantuje Katedra ekonomických studií (KES)
Garant doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Jazyk česky
Počet kreditů 5
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 P 1 5 kr. Z,ZK
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 P 1 5 kr. Z,ZK

Anotace

Předmět je zaměřen na řízení podnikové výkonnosti, jehož cílem je naučit studenty aplikovat různé přístupy k měření a komparaci ať už finanční nebo nefinanční výkonnosti. Studenti se postupně dozví co je to podniková výkonnost, co jsou to klíčové faktory výkonnosti (KPI), jak se sestavují, člení, používají a vyvíjí v čase. Následně se dozví, jak se měří finanční výkonnost podniku a zejména jaké jsou současné moderní nástroje měření této výkonnosti. Studenti se také dozví, jak se měří nefinanční výkonnost podniku a seznámí se s metodou Balance scorecard a s modely měření spokojenosti zákazníka. Studenti se v neposlední řadě seznámí s měřením výkonnosti v různých oblastech podniku, konkrétně v oblasti obchodu, interních procesů a inovací. Studenti se seznámí také s mezipodnikovým srovnáváním a metodou benchmarkingu, kterou k tomuto srovnání lze využít. Celá problematika je uzavřena začleněním hodnocení výkonnosti do strategie podniku.

Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.
 
Znalosti: Student je schopen řídit výkonnost podniku, je schopen identifikovat a sestavit klíčové faktory výkonnosti (KPI) pro různé oblasti podniku a zná metody a nástroje hodnocení podnikové výkonnosti (finanční i nefinanční). Student také zná nástroje pro komparaci výkonnosti podniku s jeho okolím (především konkurenty) a je schopen propojit KPI (a oblast hodnocení výkonnosti podniku) s podnikovou strategií.

Dovednosti: Student umí definovat a charakterizovat podnikovou výkonnost, umí aplikovat metody a nástroje měření podnikové výkonnosti (finanční i nefinanční), umí vybrat adekvátní nástroje hodnocení podnikové výkonnosti a umí identifikovat příčiny výkonnosti podniku. Student také umí komparovat výkonnost podniku s jeho okolím (zejména konkurenty).

Obecné způsobilosti: Student umí samostatně vyhledat informace, kriticky je zhodnotit, analyzovat a extrahovat jejich podstatu a tu použít pro řešení problému z oblasti podnikové výkonnosti, který si buď sám zformuloval, nebo který mu byl zformulován. Student také umí samostatně a srozumitelně interpretovat dosažené výsledky z oblasti podnikové výkonnosti včetně jejich prezentace dalším osobám.

Struktura předmětu

1. Výkonnost podniku a hodnotové řízení podniku. – základní pojmy, vývoj a klasifikace teorií, charakter, proces
2. Charakteristika klíčových faktorů výkonnosti podniku
3. Vývoj a použití klíčových faktorů výkonnosti podniku
4. Měření finanční výkonnosti podniku
5. Moderní koncepty měření výkonnosti podniku – EVA, DCF, CFROI, MVA
6. Balance Scored Card přístup
7. Měření výkonnosti v obchodní (marketingové) oblasti
8. Měření výkonnosti interních procesů
9. Měření výkonnosti v oblasti inovací
10. Modely spokojenosti zákazníka a jejich využití
11. Benchmarking
12. Problematika propojení ukazatelového systému se strategií podniku

Povinná literatura

  • Kiseľáková, D., Šoltés, M. (2018). Modely řízení finanční výkonnosti: v teorii a praxi malých a středních podniků. Grada Publishing as
  • Parmenter, D. (2015). Key performance indicators: developing, implementing, and using winning KPIs. John Wiley & Sons
  • Kaplan, R. S. (2009). Conceptual foundations of the balanced scorecard. Handbooks of management accounting research, 3, 1253-1269
  • Bacon, C. R. (2023). Practical portfolio performance measurement and attribution. John Wiley & Sons
  • Neely, A. (Ed.). (2002). Business performance measurement: Theory and practice. Cambridge university press
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2010). Efektivní systém řízení strategie: Nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. Management Press
  • Studijní opora v LMS Moodle

Doporučená literatura

  • Pavelková, D., Knápková, A. (2012). Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. 3. vyd. Praha: Linde
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2007). Balanced scorecard: strategický systém měření výkonnosti podniku. 5. vydání. Přeložil Marek ŠUSTA. Praha: Management Press
  • Wagner, J. (2009). Měření výkonnosti: jak měřit, vyhodnocovat a využívat informace o podnikové výkonnosti. Praha: Grada. Prosperita firmy.
  • Neely, A. D.; Adams, C., Kennerley, M. (2002). The performance prism: The scorecard for measuring and managing business success. London: Prentice Hall Financial Times
  • Nenadál, J., Vykydal, D., Halfarová, P. (2011). Benchmarking: mýty a skutečnost : model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press
  • Kaydos, W. (2020). Operational performance measurement: increasing total productivity. CRC press.

^ nahoru ^