Základní pojmy – kulturní šok, kulturní slepota, kulturní bolest.
Multikulturalismus a transkulturalismus.
Národnostní menšiny a etnicita, xenofobie a rasismus.
Náboženství – religiozita, víra, náboženské směry.
Problematika globalizace.
Modely transkulturního ošetřovatelství.
Problematika světových náboženství a jejich specifik v oblasti poskytování zdravotní péče.
Problematika vybraných minorit a subkultur – Rómové.
Problematika bezdomovectví.
Doporučená literatura
Kutnohorská, J. Multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
Olišarová, V., Tóthová, V. a K. Toumová. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2017. ISBN 978-80-739-4674-6.
Studijní opory v LMS Moodle
Tóthová V. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton ve splupráci s Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 2012. ISBN 978-80-738-7645-6.
Cílková, E. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-736-7890-6.
Haddad, Linda. Transcultural Concepts Nursing Care: Assessment and Intervention. 8th edition. Elsevier, 2020. ISBN 0323797709.
Mastiliaková, D. Implementace multikulturní variability do kulturní identity české společnosti a její odraz ve zdravotnické praxi: podpora mutikulturního ošetřovatelského přístupu v celoživotním zdravotnickém vzdělávání u nelékařských oborů. Ostrava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakaulta, Ústav ošetřovatelství, 2007. ISBN 978-80-724-8406-5.
Soukup, V. Soukup, V. Antropologie. Teorie člověka a kultury. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-432-8. Praha: Portál 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se vybranou pojmovou terminologií, multikulturní diagnostikou, základními charakteristikami a kulturou minoritních skupin, včetně Romů. Seznamuje se specifiky péče o bezdomovce. Zdůrazňuje transkulturní přístup sestry v ošetřovatelské péči, umožňuje pochopit odlišné hodnoty, jazykové bariéry i sociokulturní bariéry a přesvědčení pacienta.
Cíle výuky:
Znalosti: Student se orientuje v základní problematice spojené s kulturou, s ní souvisejícími pojmy, legislativou, v problematice národnostních menšin a světových náboženství. Student si osvojí základní terminologii, ve které se dokáže orientovat. Je schopen dané poznatky vhodně aplikovat na příkladu poskytování kulturně shodné ošetřovatelské péče.
Dovednosti: Student umí pracovat s odbornými pojmy, dokáže vymezit problémy, které mohou vzniknout z důvodu neakceptace kulturních specifik jedince. Umí identifikovat možné ošetřovatelské problémy související s vyznáváním mono i polyteistických náboženských směrů, problémy národnostních menšin, se kterými se může student v našem kulturním prostředí nejčastěji setkat.
Obecné kompetence: Student umí aplikovat získané poznatky z oblasti kulturních specifik do ošetřovatelského procesu, dokáže vytýčit možné ošetřovatelské problémy vyplývající z poskytování péče pacientům z jiného kulturního prostředí či vyznávajícím jiné náboženství.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.