Chirurgie pankreatu, jater, žlučníku a žlučových cest, sleziny
Chirurgie prsní žlázy
Minimálně invazivní metody
Traumatologie, popáleniny
Urologie
Ortopedie, ortopedická protetika
Transplantační program
Šokové stavy
Poruchy vitálních funkcí, resuscitace
Ošetřovatelský proces u pacienta s onemocněním štítné žlázy (před a pooperační péče)
Ošetřovatelský proces u pacienta s onemocněním mléčné žlázy
Ošetřovatelský proces u pacienta s traumatem
Ošetřovatelský proces u pacienta při transplantaci
Ošetřovatelský proces u pacienta s onemocněním hrudníku
Ošetřovatelský proces u pacienta s ortopedickým onemocněním
Doporučená literatura
BEZDIČKOVÁ, M., SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v chirurgii II. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3130-8.
FERKO, A., ŠUBRT, Z., DĚDEK, T. ed. Chirurgie v kostce. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-1005-1.
HOCH., J., LEFFLER, J. Speciální chirurgie. 3. vyd. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-77345253-7.
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii: pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 9788024744124.
MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách. 1. vyd. Praha: Grada publishing, a.s. 2006. 264 s. ISBN 80-247-1399-3.
NANDA INTERNATIONAL. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY definice a klasifikace 2018-2020. 11. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2020. ISBN 978-80-271-0710-0.
SLEZÁKOVÁ, L. a kol. Ošetřovatelství v chirurgii I. 2. Přepracované vyd. Praha: Grada publishing, a.s. 2019. ISBN 978-80-247-3129-2.
Studijní opory v LMS Moodle
ZEMAN, M., KRŠKA, Z. Chirurgická propedeutika. 3., přeprac. a dopl. vyd. [i.e. 4. vyd.]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3770-6.
IHNÁT, P. Základní chirurgické techniky a dovednosti. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0334-8.
JEDLIČKOVÁ, J., SVOBODA, T., WICHSOVÁ, J. Perioperační zásady v kostce. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-1727-7.
SCHUMPELICK, V. Chirurgie - stručný atlas operací a výkonů. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4531-2.
VALENTA, J. Základy chirurgie. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-403-4.
WICHSOVÁ, J. Bezpečnost a etika v perioperační péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-1029-2.
WORKMAN, Ignatavicius a Rebar HEIMGARTNER. Medical-Surgical Nursing: Concepts for Interprofessional Collaborative Care. 10th Edition. Elsevier Books, 2021. ISBN 032374964X.
Anotace
Teoreticko-praktický předmět seznamuje studenty s nezbytnými poznatky z všeobecné chirurgie, speciální chirurgie a nadstavbových oborů. Cílem předmětu je představit koncept oboru chirurgie, aby se studenti orientovali v perioperační problematice a chirurgické léčbě u vybraných onemocnění. Studenti získávají vědomosti a profesionální dovednosti ve všeobecné ošetřovatelské anamnestice a diagnostice plánovaně hospitalizovaných chirurgicky nemocných, první pomoci a zajišťování zdravotní péče v mimořádných krizových situacích.
Cíle výuky:
Znalosti: Student dokáže charakterizovat základní principy chirurgické léčby u dospělých a dětí, má vědomosti týkající se efektivní ošetřovatelské péče o chirurgického pacienta s důrazem na specifika jeho stavu a s využitím poznatků z jiných předmětů.
Dovednosti: Student dovede pečovat o pacienty s vybranými chirurgickými onemocněními a stavy na jednotlivých úsecích chirurgické péče ve všech věkových obdobích s prioritním zaměřením na identifikaci ošetřovatelských problémů, potřeb a prevenci. Student zná postup předoperační přípravy, pooperační péči a je seznámen s možnými komplikacemi v tomto období. Student se orientuje v klinických stavech, specifikách jednotlivých onemocnění z hlediska ošetřovatelské péče a plánování potřeb pacientů. Student dovede charakterizovat klinické stavy, etiologii, příznaky, diagnostiku a léčbu v břišní a hrudní chirurgii, cévní chirurgii a kardiochirurgii, urologii, neurochirurgii, ortopedii a traumatologii a při popáleninách.
Obecné kompetence: Student je schopen se samostatně rozhodovat a nést odpovědnost za vlastní postup. Umí plánovat činnosti, efektivně pracovat s časem a plnit úkoly. Umí vyjádřit svůj názor a obhájit si své postupy.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a ústní zkoušení.