Zdraví a nemoc, nemoc jako svízelná životní situace
Role pacienta a nemocného
Prožívání bolesti a její aspekty, strach, úzkost
Zdravotník, riziko syndromu vyhoření a profesionálníní deformace
Základy komunikace zdravotník - pacient
Trauma, posttraumatická stresová porucha, posttraumatický růst
Psychosociální pomoc, terapie, krizová intervence
Psychologická problematika vybraných onemocnění
Úvod do studia sociální psychologie
Socializace jedince a její obsah, mechanizmy, formy
Sociální učení
Sociální normy, hodnoty, postoje, předsudky, diskriminace
Sociální skupina, skupinová dynamika, vliv skupiny na jedince
Sociálně patologické jevy uvnitř skupiny
Dav a chování lidí v davu
Rodina jako sociální skupina
Pracovní skupiny, zásady týmové práce, osobnost vedoucího
Doporučená literatura
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I., SOLÁROVÁ, E. Sociální psychologie. Praha, Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
BAŠTECKÁ, B., MACH, J. Klinická psychologie. Praha, Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0617-0.
BERAN, J., et al. Lékařská psychologie v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 140 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1125-6.
VÉVODA, J. Motivace sester a spokojenost ve zdravotnictví. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha, Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4732-3.
ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychology for Medicine and Healthcare. 3rd Edition. SAGE Publications, 2021.
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání agrese, psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou moc při katastrofách a neštěstích.
Cíl předmětu:
Cílem je vybavit studenty rozumět změnám v chování pacientů v závislosti na onemocnění, při těhotenství a porodu a vhodně s nimi jednat a komunikovat. Dalším cílem je, aby studenti byli schopni využít vědomosti a řešili tak vhodným způsobem různé profesní situace.
Cíle výuky:
Znalosti: Student je schopen podat základní přehled o problematice psychosomatiky a zdravotnické psychologie.
Dovednosti: Student je schopen reflektovat své chování a prožívání, umí se vyrovnávat se zátěžovými situacemi a rozvíjet svoji osobnost.
Obecné kompetence: Student je schopen pochopit podstatu psychosomatických onemocnění.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a aktivita na cvičeních, dále písemný test s úspěšností min. 60 %,