Historie babictví a porodnictví ve středověku a novověku
Významné porodní asistentky (Louise Bourgeois Boursier, Margueritte du Tertre, Justine Dittrichin Sigemundin, Anna Hutchinson)
Porodnické školy
Historie císařského řezu
Historie porodnických kleští
Historie babictví a porodnictví v Čechách
Významné osobnosti v historii porodnictví (Antonín Jungman, Václav Rubeška aj.)
Historie vzdělávání v porodní asistenci
Doporučená literatura
TOWLER, Jean a Joan BRAMALL. Midwives in History and Society. Taylor & Francis, 2023.
ROZTOČIL, Aleš et al. Moderní porodnictví. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2017. 656 s. ISBN 978-80-247-5753-7.
VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. 204 s. ISBN 978-80-244-1764-6.
DOLEŽAL, A. Od babictví k porodnictví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 144 s. ISBN 80-246-0277-6.
DOLEŽAL, A; KUŽELKA, V; ZVĚŘINA, J. Evropa-kolébka vědeckého porodnictví. 1. vyd. Praha: Galén ve spolupráci s I. lékařskou fakultou Univerzity Karlovi v Praze, 2009. 101. s.ISBN 978-80-7262-506-2.
ŠTEMBERA, Z. Rodička, včera, dnes a zítra. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2016. 222 s. ISBN 978-80-7345-500-2.
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií porodnické profese v historii, přiblížit porodnickou praxi ve starověku, středověku, novověku. Poukázat na významné osobnosti, které se zapsaly do vývoje porodnictví. Popsat vývoj porodnických operací, seznámit studenty se vzdělávacími systémy porodní asistence v historii.
Cíle výuky:
Znalosti: Student se orientuje v porodnické terminologii z historie, student má základní teoretický přehled o porodnické praxi ve starověku, středověku, novověku. Student má základní teoretické znalosti o významných porodních asistentkách a lékařích. Student se orientuje v systému vzdělávání porodních asistentek.
Dovednosti: Student je schopen popsat vývoj objevu porodnických kleští a vývoj provádění císařských řezů, umí vysvětlit důvody změn ve vzdělávání porodních asistentek v kontextu dějin, umí používat porodnickou terminologii. Student je schopen charakterizovat první porodnické knihy určené porodním asistentkám (učebnice Jungmanna, Vyšína, Strenga, Rubešky).
Obecné kompetence: Student je schopen vyhledávat relevantní zdroje a používat obecné metody analýzy a syntézy. Umí plánovat činnosti, samostatně se rozhodovat a efektivně pracovat s časem.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %, dále vypracování seminární práce téma vztahující se ke studovanému předmětu (volba tématu probíhá na začátku semestru).