Edukační proces, edukační činnost porodní asistentky
Teorie učení a jejich využití v edukační činnosti
Determinanty učení, učební styly
Vývojová specifika a edukace
Motivace k učení, zásady edukace
Kulturní aspekty v učení
Edukace a zdravotní postižení – senzorické poruchy, poruchy učení, duševní poruchy, poruchy komunikace
Techniky a strategie vyučování, edukační plán
Vyučovací metody
Didaktické prostředky
Edukace během těhotenství, porodu a v šestinedělí
Doporučená literatura
DUŠOVÁ, B. a kol. Edukace v porodní asistenci. 1. vyd. Praha: Grada, 2019. 144 s. ISBN 978-80-271-0836-7.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 63 s. ISBN978-80-7262-845-2.
THARPE, Nell L. Clinical Practice Guidelines For Midwifery & Women's Health. 6th Edition. Jones & Bartlett Pub, 2021. ISBN 9781284194036.
BAŠKOVÁ, M. Metodika psychofyzické přípravy na porod. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. 112 s. ISBN 978-80-247-5361-4.
JŮZL, M. Základy pedagogiky. Brno: Institut mezioborových studií, 2010. 185 s. ISBN 978-80-87182-02-4.
KOHOUT, K. Základy obecné pedagogiky. 2. vyd. dopl., Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7452-009-9.
TROJAN, V. a kol. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 172 s. ISBN 978-80-7290-543-0.
Anotace
Předmět je koncipován jako praktický. Cílem předmětu je získat základní informace o pedagogice jako vědním oboru, o významu výchovy a vzdělávání, zaměřuje se na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.
Cíle výuky:
Znalosti: Student svými slovy popíše metody, formy a prostředky edukace, vysvětlí zásady edukace, vyjmenuje a popíše fáze edukačního procesu u nemocného a zdravého člověka.
Dovednosti: Student dovede vytvořit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.
Obecné kompetence: Studující jsou schopni plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v oblasti porodní asistence.
Podmínkou zakončení předmětu je účast a aktivita na cvičeních, dále ústní pohovor, kde studentka prezentuje příklady edukace v porodní asistenci.