Psychiatrická propedeutika ve vztahu k porodní asistenci
Právní a etické aspekty péče o duševně nemocné.
Duševní zdraví a symptomy duševních poruch ve vztahu k porodní asistenci
Příčiny a prevence duševních onemocnění ve vztahu k porodní asistenci
Klinické projevy duševních onemocnění ve vztahu k porodní asistenci
Léčení duševních poruch u dospělých ve vztahu k porodní asistenci
První psychiatrická pomoc, krizová intervence a její techniky ve vztahu k porodní asistenci
Schizofrenie, poruchy s bludy, formy resocializace.
Afektivní poruchy ve vztahu k porodní asistenci
Neurotické poruchy, akutní reakce na stres ve vztahu k porodní asistenci
Poruchy osobnosti ve vztahu k porodní asistenci
Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané požíváním alkoholu ve vztahu k porodní asistenci
Poruchy autistického spektra (PAS) a neurovývojové poruchy ve vztahu k porodní asistenci
Ošetřovatelský proces v psychiatrii u klinických stavů, které se projevují u žen v souvislosti s těhotenstvím.
Ošetřovatelský proces v psychiatrii u klinických stavů, které se projevují u žen v souvislosti s porodem.
Ošetřovatelský proces v psychiatrii u klinických stavů, které se projevují u žen v souvislost s obdobím šestinedělí.
Léčení duševních poruch u dětí.
První psychiatrická pomoc, krizová intervence a její techniky (včetně zákonných zástupců).
Psychické poruchy v dětství a adolescenci.
Schizofrenie v dětství a adolescenci.
Poruchy příjmu potravy v dětství a adolescenci.
Doporučená literatura
HOSÁK, L., HRDLIČKA, M., LIBIGER, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2022. 648 s. ISBN 978-80-246-5088-3.
PETR, T., MARKOVÁ, E. Ošetřovatelství v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 296 s. ISBN 978-80-247-4236-6.
RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. a kol. Psychiatrie. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2020. 468 s. ISBN 978-80-246-4604-6.
RENNÓ JR., Joel. Women's Mental Health: A Clinical and Evidence-Based Guide. Springer, 2020. ISBN 978-3030290801.
BEER, M. O. D., PEREIRA, M., PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 296 s. ISBN 80-247-0363-7.
BOUČEK, J., PIDRMAN, V. Psychofarmaka v medicíně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 286 s. ISBN 80-247-1136-2.
DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-1620-6.
DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 192 s. ISBN 978-80-247-1620-6.
HORT, V. Dětská a adolescentní psychiatrie. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 496 s. ISBN 80-7178-472-9.
MARKOVÁ, E., VENGLÁŘOVÁ, M., BABIAKOVÁ, M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
PACLT, I. A kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 240 s. ISBN 978-80-247-1426-4.
PAPEŽOVÁ , H. Spektrum poruch příjmu potravy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 424 s. ISBN 978-80-247-2425-6.
Anotace
Předmět jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s problematikou duševního zdraví a symptomy duševních poruch ve vztahu k porodní asistencí. Cílem předmětu je seznámit studenty s psychickými poruchami a duševními onemocněními, které významně ovlivňují kvalitu života člověka a seznamuje je s multidisciplinárním přístupem k péči o nemocné v psychiatrických stavech. Umožňuje studentům osvojit si základní vědomosti v oblasti psychiatrické propedeutiky a zaměřuje se na právní a etické aspekty péče o duševně nemocné. Studenti získávají informace o příčinách a prevenci duševních onemocnění, informace týkající se klinických projevů duševních onemocnění a léčby duševních poruch u žen a dětí. Zaměřuje se na první psychiatrickou pomoc, krizovou intervenci a její techniky. Umožňuje studentům získat informace o schizofrenii, o poruchách s bludy a o formách resocializace. Seznamuje studenty s afektivními poruchami, s neurotickými poruchami, s akutní reakcí na stres, s poruchami osobnosti, s duševními poruchami a poruchami chování vyvolanými požíváním alkoholu. Součástí předmětu je problematika poruch autistického spektra (PAS) a neurovývojových poruch. Věnuje se i kapitolám týkajícím se psychických poruch, schizofrenie a poruch příjmu potravy v dětství a adolescenci. Předmět se soustředí na posouzení stavu potřeb pacientů změněných v souvislosti s psychickými stavy, na plánování, realizaci a hodnocení psychiatrické ošetřovatelské péče s ohledem na multidisciplinární aspekty v péči o duševní zdraví. Zaměřuje se na ošetřovatelský proces v psychiatrii u klinických stavů, které se projevují u žen v souvislosti s těhotenstvím, s porodem a s obdobím šestinedělí.
Cíle výuky:
Znalosti: Student zná problematiku duševního zdraví a symptomy duševních poruch z hlediska ošetřovatelské péče. Orientuje se v oblasti psychiatrické propedeutiky a zná právní a etické aspekty péče o duševně nemocné. Dokáže popsat příčiny a prevenci duševních onemocnění, zná klinické projevy duševních onemocnění a léčbu duševních poruch u dospělých a u dětí. Student se orientuje v oblasti první psychiatrické pomoci, v oblasti krizové intervence a jejích technik. Dokáže popsat schizofrenii, poruchy s bludy a formy resocializace. Má vědomosti týkající se afektivních poruch, neurotických poruch, akutní reakce na stres, poruch osobnosti, duševních poruch a poruch chování vyvolaných požíváním alkoholu. Zná problematiku psychických poruch, schizofrenie a poruch příjmu potravy v dětství a adolescenci. Orientuje se v problematice poruch autistického spektra (PAS) a neurovývojových poruch. Zná specifika individuální péče v zařízeních různých forem zdravotních služeb v této oblasti. Dokáže popsat ošetřovatelský proces v psychiatrii u klinických stavů, které se projevují u žen v souvislosti s těhotenstvím, s porodem a s obdobím šestinedělí.
Dovednosti: Student dokáže identifikovat příznaky duševních poruch a duševních onemocnění pomocí pozorování projevů chování nemocných. Dovede použít v praxi ošetřovatelský proces v péči o pacienty s probíranými psychickými poruchami a duševními onemocněními. Umí vyhodnotit potřeby pacienta s psychickou poruchou a duševním onemocněním při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu. Dokáže posoudit možnost ovlivnění dysfunkčních potřeb ošetřovatelským zásahem a stanovit základní priority ošetřovatelské péče u pacienta s duševní poruchou a duševním onemocněním.
Obecné kompetence: Student je schopen posouzení a identifikace problémů, plánování, realizaci a vyhodnocení ošetřovatelské péče v oboru psychiatrie a pro činnosti s touto péčí související.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.