KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost I, II. Praha: Grada, 2011.
VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie. Praha: Karolinum, 2016.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je orientovat studenty v psychologické terminologii v normě i patopsychologii, psychologii osobnosti a rozšířit dovednosti adekvátní deskripce psychických jevů. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.
Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen poznatky o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.
Znalosti: Studenti jsou seznámeni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech, chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami i druzích možných intervencí.
Dovednosti: Studenti dovedou zvláště uplatněním empatie a porozumění chápat duševní činnost pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou jsou schopni aplikovat i účinnou pomoc využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a tím účinněji naplňovat úkoly své profese.
Obecné kompetence: Studenti jsou způsobilí diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích duševních funkcí, tak ohodnotit i celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 70 %.