Úvod do předmětu komunikace – význam komunikace jako formy sociální interakce
Zásady komunikace ve zdravotnictví
Neverbální komunikace – gestika, mimika, zrakový kontakt, paralingvistika
Neverbální komunikace – proxemika, haptika, posturologie, kinezika
Verbální komunikace
Kritéria a podmínky efektivní komunikace ve zdravotnictví
Empatie, aktivní naslouchání, evalvace, devalvace
Kontraproduktivní komunikace
Zkreslení neverbálních projevů komunikace, chyby ve vnímání
Bazální stimulace, baby masáž
Doporučená literatura
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. 1. vyd. Tábor: APSS ČR, 2018. 204 s. ISBN 978-80-907053-1-9.
LOŠŤÁKOVÁ, O. Empatická a asertivní komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2020. 172 s. ISBN 978-80-271-2227-1.
PEASE, A., PEASE, B. Řeč těla. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. 359 s. ISBN 978-80-7367-921-7.
Studijní opory v LMS Moodle
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace – komunikace (nejen) pro sestry. 1 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 135 s. ISBN 978-80-7262-599-4.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
BERCKHAN, B. Komunikace bez zábran: jak se naladit na společnou vlnovou délku. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 111 s. ISBN 978-80-262-0066-6.
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. 1 vyd. Praha: Grada, 2012. 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0.
DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2021. 136 s. ISBN 978-80-262-1806-7.
PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 247 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 160 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
PTÁČEK, R., a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN 978-80-247-3976-2.
SLOWIK, J. Komunikace s lidmi s postižením. 1. Praha: Portál, 2010. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9.
TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. 136 s. ISBN 978-80-271-0064-4
VAN SERVELLEN, Gwen. Communication Skills For The Health Care Professional. 3rd edition.2018. ISBN 9781284141429.
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu.
Cíle výuky:
Znalosti: Student se orientuje v oblasti sociální i zdravotnické komunikace. Student dokáže aplikovat v praxi prvky neverbální komunikace. Student je schopen popsat zásady efektivní i kontraproduktivní komunikace.
Dovednosti: Student dokáže reagovat na různé verbální a neverbální projevy pacientů. Student se dokáže vyjadřovat kulturně v rámci etických norem a uvědomuje si význam jazyka v procesu sociální komunikace. Student dokáže reagovat a vyrovnat se se zátěžovými situacemi v komunikaci.
Obecné kompetence: Student je schopen samostatně adekvátně komunikovat v rámci sociální komunikace i komunikace ve zdravotnickém zařízení, chápe důsledky svého komunikačního jednání.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.