Edukace a zdravotní postižení – senzorické poruchy, poruchy učení, duševní poruchy, poruchy komunikace
Techniky a strategie vyučování, edukační plán
Vyučovací metody
Didaktické prostředky
Edukace u vybraných onemocnění
Doporučená literatura
DVOŘÁKOVÁ, M. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-273-2.
PRŮCHA, J. Psychologie učení: Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2.
Studijní opory v LMS Moodle
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
HALSTEAD, Judith A. a Betsy FRANK. Pathways to a Nursing Education Career: Transitioning From Practice to Academia. 2nd Edition. Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0826139986.
HELUS, Z., JEDLIČKA, R. Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Anotace
Předmět je koncipován jako praktický předmět. Uvádí do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty a jejich blízké účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností včetně edukace v kontextu sociokulturních charakteristik.
Cíle výuky:
Znalosti: Student popíše metody, formy a prostředky edukace, vysvětlí zásady edukace, vyjmenuje a popíše fáze edukačního procesu u nemocného a zdravého člověka.
Dovednosti: Student dovede vytvořit edukační plán a použít jej v ošetřovatelské praxi.
Obecné kompetence: Studující získávají znalosti a profesionální dovednosti nezbytné k plánování, poskytování a vyhodnocování ošetřovatelské péče.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a písemný test s úspěšností min. 65 %.