Uvedení činitelů vývoje (zrání, učení) a obecných zákonitostí vývojových změn
Periodizace vývoje
Prenatální stádia vývoje, rooming in, úskalí prenatálního a postnatálního období.
Období novorozence - režim dne, význam stimulace, nepodmíněné reflexy, rady vychovatelům
Období kojence - vývoj psychomotorický, vývoj emocí, interakce matka - dítě
Období batolete - vývoj pohybový, psychické změny v období do tří let, vývoj sebeuvědomění, období dětského negativismu.
Předškolní věk - změny ve vývoji duševních procesů, kriteria školní zralosti
Stádium dětství a prepuberty - vývojové změny psychiky v období 6-10 let, rozvoj paměti, nástup zobecňování, výkony názorných operací, změny sociálních vztahů
Puberta - fyziologické změny a jejich dopad, nástup abstrakce, sebehodnocení a vytváření identity
Adolescence - vývojové úkoly
Dospělost - charakteristika fází dospělosti, vývojové krize, pozvolný nástup involuce a její prožívání
Stáří - fyzické a duševní změny, postupné signály involuce, možnosti jejich redukce, charakteristika demence
Generační vztahy.
Doporučená literatura
ČAČKA,O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. 1. Vyd. Brno, Doplněk,
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. 2., přepracované vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 103 s. Texty pro distanční studium. ISBN 978-80-7290-396-2.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. Psyché. ISBN 80-247-1284-9.
SKORUNKOVÁ, R. Úvod do vývojové psychologie. Vyd. 4. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. 69 s. ISBN 978-80-7435-115-0.
Studijní opory v LMS Moodle
ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 278 s. Sestra. ISBN 978-80-247-4062-1.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podává informace o ontogenezi vývoje psychiky a vývoji psychosociálních potřeb jedince od narození až do smrti, které směřuje ke kvalitnějšímu pochopení chování nemocného, k pochopení jeho potřeb i problémů, které nemoc přináší jemu i jeho rodině. Řeší problematiku psychologie nemocných jedinců všech věkových skupin.
Cíle předmětu:
Znalosti: Student má schopnost adekvátně přistupovat k pacientům každého věku. Je orientován v charakteristických kvalitách vyspělosti jejich duševního dění, ví jakých výkonů myšlení, seberegulace či odpovědného chování jsou schopni, a podle toho přizpůsobuje svůj přístup k nim. Má přehled o aktuálnosti vývojových výzev na příslušných věkových úrovních.
Dovednosti: Student ovládá optimální výchovné postupy od počátků rozvoje duševního dění v raném dětství, umí užívat stimulačních podnětů při práci s dětmi a předcházet nevhodným reakcím v důsledku přecitlivosti na různé podněty v odlišných vývojových stádiích. Má porozumění pro frustrující situaci dospívajících a dokáže jim poradit v jejich problémech. Studenti ovládají pozitivní intervenční postupy ke zmírnění negativních důsledků pobytu v nemocnici.
Obecné způsobilosti: Studenti nabyli studiem vývojové psychologie větší kompetence pro situace, ve kterých musí jednat s pacienty různého věku. Jsou schopni větší empatie, porozumění a tím i účinnějšího jednání s pacienty. Jsou navíc schopni jim poradit a pomoci v jejich problémech a použít i přiměřené intervenční postupy k posílení jejich odolnosti.
Podmínkou zakončení předmětu je účast na výuce a dále ústní zkoušení.