seznámení se studenty, specifiky prostředí a klientů, se kterými pracují
teoretický úvod do arteterapie a artefiletiky
principy práce v arteterapii
osobnost a kompetence arteterapeuta
komentované příklady dobré arteterapeutické praxe v různých cílových skupinách
individuální i skupinové sebezkušenostní aktivity
požadavky k ukončení předmětu (zadání a vysvětlení náležitostí úkolu)
závěrečná reflexe celého setkání
Doporučená literatura
Potměšilová, P. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
Lhotová, M. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018.
Nováková, M. Diagnostický ústav: [Creativehelp - tvůrčí dílny s dětmi z diagnostického ústavu]. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Beníčková, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017.
Kovářová, M. Romové: [Creativehelp - tvůrčí dílny s romskými dětmi]. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Liebmann, M., Elisová, J. Skupinová arteterapie: Nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2010.
Chodorow, J., Bednářová, L. Taneční terapie a hlubinná psychologie: Imaginace v pohybu. Praha: Triton, 2006.
Kamenický, P. Uprchlíci: [Creativehelp - tvůrčí dílny s uprchlíky]. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Eisenhammerová, B. Zdravotně postižení: [Creativehelp - tvůrčí dílny s lidmi se zdravotním postižením]. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
Anotace
V předmětu se studenti obeznámí se základními principy a metodami arteterapie v teorii i praxi. Přednášková část je zaměřena především na předání potřebných znalostí z historických základů i současných tendencí disciplíny, jejího zasazení do kontextu expresivních terapií a vymezení kompetencí při její realizaci. Navazující část je zaměřena na nastavení a aplikaci arteterapeutických a artefiletických metod pro různé cílové skupiny. V praktické části si studenti vyzkouší některé techniky a metody práce s různými materiály, ve skupinách i individuálně.
Cílem předmětu je nabídnout studentům možnost využití metod s prvky arteterapie, které pak mohou bezpečně využít ve své praxi a obecně povzbudit jejich zájem o kreativní formy práce.