Úvod do průvodcovské činnosti

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021

Předmět Úvod do průvodcovské činnosti (UPC)
Garantuje Katedra cestovního ruchu (KCR)
Garant Ing. Martina Drašarová, Ph.D.
Jazyk česky
Počet kreditů 3
Prezenční studium
Cvičení40 h
Kombinované studium
Cvičení40 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021 P 2 3 kr. ZA
Cestovní ruch - platný od ZS 2020/2021 P 2 3 kr. ZA
Erasmus - Cestovní ruch - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 3 kr. ZA

Anotace

Úvod do průvodcovské činnosti je zaměřený na obeznámení studenta se základními charakteristikami práce průvodce cestovního ruchu. Jedná se o tutoriál, kde vyučující obeznámí studenty s pravidly průvodcovského výkladu, povinnostmi průvodce. Studenti kromě teoretických znalostí, mají možnost zkusit si krátký průvodcovský výklad v terénu. Předmět motivuje studenty k aplikaci teoretických poznatků do praxe a připravuje je na úspěšné absolvování předmětu Field Trip.

Cílem předmětu je získat základní teoretické znalosti pro sestavení a realizaci průvodcovského výkladu, obeznámit se s pravidly tvorby informačního minima, excerpčních lístků a sociologicko-psychologickými aspekty práce s návštěvníky cestovního ruchu. Součástí předmětu jsou krátká jednodenní praktika v terénu. Je zde velice významná aktivní role vyučujícího.

Znalosti: Student umí zpracovat průvodcovský výklad, informační minimum a excerpční lístky podle tematického zaměření zájezdu.
Dovednosti: Student je schopen podávat krátký, samostatný, průvodcovský výklad. Zná teoretické postupy práce s návštěvníky cestovního ruchu a možnosti řešení nepředvídatelných problémových nebo krizových situací, které mohou v průběhu zájezdu nastat.


Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.
 
Znalosti: Student umí zpracovat průvodcovský výklad, informační minimum a excerpční lístky podle tematického zaměření zájezdu.
 
Dovednosti: Student je schopen podávat krátký samostatný průvodcovský výklad. Zná teoretické postupy práce s návštěvníky cestovního ruchu a možnosti řešení nepředvídatelných, problémových nebo krizových situací, které mohou v průběhu zájezdu nastat.
 
Obecné kompetence: Student je schopen samostatně rozhodovat v rozsahu získaných znalostí a dovedností, dokáže zpracovat odborné informace a využít je ve své práci, umí plánovat a organizovat svoji práci.

Struktura předmětu

  1. Průvodcovská činnost jako součást produktu cestovního ruchu
  2. Průvodce cestovního ruchu
  3. Osobnost průvodce cestovního ruchu
  4. Informační zdroje pro přípravu průvodce cestovního ruchu
  5. Zpracovaní informačního minima
  6. Verbální komunikace průvodce cestovního ruchu
  7. Neverbální komunikace průvodce cestovního ruchu
  8. Styl práce průvodce cestovního ruchu
  9. Typologie návštěvníků cestovního ruchu
  10. Terénní výuka

Sylabus

  • 1. Průvodcovská činnost jako součást produktu cestovního ruchu
  • 2. Průvodce cestovního ruchu
  • 3. Osobnost průvodce cestovního ruchu
  • 4. Informační zdroje pro přípravu průvodce cestovního ruchu
  • 5. Zpracovaní informačního minima
  • 6. Verbální komunikace průvodce cestovního ruchu
  • 7. Neverbální komunikace průvodce cestovního ruchu
  • 8. Styl práce průvodce cestovního ruchu
  • 9. Typologie návštěvníků cestovního ruchu
  • 10. Terénní výuka

Doporučená literatura

  • Orieška, J. (1999). Metodika průvodcovské činnosti. Praha: Idea Servis.
  • Rux, J. (2016). Příručka pro vedoucí (průvodce) zájezdů. Praha: Idea Servis.
  • Štýrský, J. a Petera, J. (2015). Práce průvodce v současných podmínkách rozvoje cestovního ruchu. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Podle tématu k průvodcovskému výkladu.

^ nahoru ^