Cizí jazyk II u2– ruština

Studijní plán: Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021

Předmět Cizí jazyk II u2– ruština (RUJ2)
Garantuje Katedra cestovního ruchu (KCR)
Garant Mgr. Ivana Brychtová( brychtova@vspj.cz )
Jazyk česky
Počet kreditů 3
Prezenční studium
Přednáška0 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška0 h
Cvičení4 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021 CJ 2 3 kr. ZA
Cestovní ruch - platný od ZS 2020/2021 CJ 2 3 kr. ZA

Anotace

Kurz je doporučen studentům, jejichž mateřským jazykem není ruština.

Cílem předmětu je zvládnutí základů obecného jazyka a základní terminologie odborného jazyka. Cvičení jsou aplikačně orientována na praktické užití nabytých znalostí, rozvoj všech jazykových dovedností a práci s autentickými cizojazyčnými materiály a zdroji.

Znalosti: Student se orientuje v gramatických strukturách na úrovni A1/A2. Student zná zásady používání obecného a základů odborného jazyka v běžných životních a profesních situacích. 

Dovednosti: Student rozumí základům obecného a odborného jazyka. Je schopen v základním cizojazyčném materiálu vyhledat informace, třídit je, analyzovat, reinterpretovat a prezentovat je. Gramatické znalosti umí student aplikovat v mluveném i písemném projevu. Dokáže používat základy obecného i odborného jazyka v běžných životních a profesních situacích.

Obecné způsobilosti: Student se umí orientovat v cizojazyčné literatuře a jiných zdrojích, umí zdroje citovat a veřejně prezentovat výsledky své práce.

 

Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.
 
Znalosti: Student se orientuje v gramatických strukturách na úrovni A1. Student zná zásady používání obecného a základů odborného jazyka v běžných životních a profesních situacích.
 
Dovednosti: Student je schopen vysvětlit obsah jednoduchého cizojazyčného materiálu, vyhledat v něm potřebné informace, ty analyzovat, přeformulovat, reinterpretovat a prezentovat. Gramatické znalosti umí student aplikovat v mluveném i písemném projevu. Dokáže používat základy obecného i odborného jazyka v běžných životních a profesních situacích.
 
Obecné kompetence: Student se umí orientovat v cizojazyčné literatuře, umí zdroje citovat a veřejně prezentovat výsledky své práce, dokáže získávat další odborné znalosti a dovednosti samostatným studiem teoretických poznatků oboru, umí argumentovat své názory a zjištění, je schopen shrnout závěry týmové práce.

Struktura předmětu

  1. L4 – Výchozí text.
  2. 1. pád číslovek 30–60 a 100–900.
  3. Podstatná jména po číslovkách. Podstatná jména (брат, мама) v 1.–3. pádě j. č. Osobní zájmena v 1. a 3. pádě.
  4. Časování sloves звонить, быть, учить, посмотреть. Telefonování.
  5. L5 – Výchozí texty.
  6. Podstatná jména po číslovkách 2, 3, 4. Věty typu: Папа – врач. Он врач. Věty typu: У тебя есть брат? У меня есть брат. У меня нет брата.
  7. Osobní zájmena v 1.–3. pádě. Přivlastňovací zájmena v 1. pádě j. a mn. čísla. Časování sloves работать, учиться.
  8. Семья.
  9. L6 – Výchozí texty.
  10. Věty typu: Папа работает врачом. 7. pád j. č. vybraných podstatných jmen. Názvy profesí mužů a žen. 4. pád osobních zájmen.
  11. Časování slovesa хотеть. Rozlišování slovesných tvarů нравится, нравятся, интересует, интересуют.
  12. Профессия.
Každé téma může zabrat jednu až několik hodin cvičení.

Sylabus

  • L4 - Výchozí text
  • 1. pád číslovek 30 – 60 a 100 – 900
  • Podstatná jména po číslovkách. Podstatná jména (брат, мама) v 1. – 3. pádě j. č. Osobní zájmena v 1. a 3. pádě.
  • Časování sloves звонить, быть, учить, посмотреть. Telefonování.
  • L5 - Výchozí texty
  • Podstatná jména po číslovkách 2, 3, 4. Věty typu: Папа – врач. Он врач. Věty typu: У тебя есть брат? У меня есть брат. У меня нет брата.
  • Osobní zájmena v 1. – 3. pádě. Přivlastňovací zájmena v 1. pádě j. a mn. č. Časování sloves работать, учиться.
  • Семья.
  • L6 - Výchozí texty
  • Věty typu: Папа работает врачом. 7. pád j. č. vybraných podstatných jmen. Názvy profesí mužů a žen. 4. pád osobních zájmen.
  • Časování slovesa хотеть. Rozlišování slovesných tvarů нравится, нравятся, интересует, интересуют.
  • Профессия.

Doporučená literatura

  • JELÍNEK, Stanislav, et al. Радуга по-новому 1 : učebnice ruštiny. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007. 128 s. ISBN 9788072386898.
  • E-learningová opora Cizí jazyk II u2- ruština. Jihlava: VŠPJ,2019

^ nahoru ^