Kulturní dědictví

Studijní plán: Cestovní ruch - platný od ZS 2020/2021

Předmět Kulturní dědictví (KUD)
Garantuje Katedra cestovního ruchu (KCR)
Garant PhDr. Bc. Jiří Kouřil, M.Sc., Ph.D. et Ph.D.
Jazyk česky
Počet kreditů 3
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Cestovní ruch - kombi, platný od ZS 2020/2021 P 4 3 kr. Z,ZK
Cestovní ruch - platný od ZS 2020/2021 P 4 3 kr. Z,ZK
Erasmus - Cestovní ruch - příjezd na krátkodobý studijní pobyt PV 1 3 kr. Z,ZK

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s dějinami výtvarného umění od pravěku až po současnost a to v oblasti architektury, sochařství, malířství a užitého umění. Předmět se zabývá zařazením těchto disciplín do kontextu dějin.

Znalosti: Student umí vysvětlit smysl architektury, sochařství, malířství i užitého umění. Orientuje se v uměleckém směřování od doby pravěku až do současné doby. Student získává celkový kulturní přehled a povědomí o významných kulturních a kulturně-historických památkách v návaznosti na cestovní ruch.

Dovednosti: Student dokáže popsat charakteristiky všech slohů i jednotlivých hnutí. Umí srozumitelně sdělit příběhy a poselství, které památky a umělecká díla v sobě nesou a odevzdat je návštěvníkům cestovního ruchu.

Obecné způsobilosti: Student rozumí uměleckým dílům a dokáže je správně interpretovat. Chápe význam kulturně-historického potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu a společnost.

Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti.
 
Znalosti: Student umí určit, konkretizovat a vysvětlit projevy lidského konání a projevů v rámci jednotlivých historických epoch. Orientuje se v problematice hmotné i nehmotné kultury a také v problematice vývoje společnosti.  Student získává celkový kulturní přehled a povědomí o významných kulturních, socio-kulturních a kulturně-historických (hmotných i nehmotných) památkách v návaznosti na cestovní ruch.
 
Dovednosti: Student dokáže srozumitelným způsobem sdělit příběh a poselství historických událostí a jevů. Dokáže charakterizovat všechny architektonické slohy, rozpoznat je v urbanistické zástavbě a podat o nich relevantní informace.
 
Obecné kompetence: Student je schopen samostatně sledovat a vyhodnotit situaci v oboru v českém i mezinárodním kontextu, dokáže získávat další odborné znalosti a dovednosti samostatným studiem teoretických poznatků oboru, umí argumentovat své názory, je schopen srozumitelně shrnout závěry týmové práce.

Struktura předmětu

  1. Člověk a pravěk
  2. Eygpt, Indie, Čína
  3. Antika
  4. Ranný Středověk
  5. Vrcholný a pozdní středověk
  6. Raný novověk
  7. Vrcholný a pozdní novověk a klasicismus
  8. Období let 1750-1815
  9. 19. století
  10. Počátek 20.století
  11. Meziválečné období a 2 Světová válka
  12. 2. polovina 20. století
Každé téma může zabrat jednu nebo více přednášek.

Sylabus

  • Pravěk, starověk, antika (Egypt, Řecko, Řím)
  • Vrcholný středověk, románské umění
  • Gotický sloh
  • Novověk, renesance
  • Baroko
  • Rokoko, klasicismus a empír
  • Romantisus, realismus, návraty k historickým slohům a železné konstrukce
  • Krajinomalba, impresionismus
  • Secese
  • Symbolismus, fauvismus, kubismus, abstraktní umění, dadaismus a poetismus
  • Sdružení DE STIJL, surrealismus, BAUHAUS
  • Architektura 20. století ve světě a v Česku
  • Informel, Pop-art, zemní umění, instalace

Doporučená literatura

  • Netolička, V. (2012). Kulturní dědictví a cestovní ruch. Studijní opora pro prezenční a kombinované studium. Jihlava: VŠPJ.
  • Herout, J. (1963). Staletí kolem nás, Přehled stavebních slohů. Praha: Orbis.
  • Haas, F. (1966). Vývoj architektury a umění v novověku. Brno:Vysoké učení technické.
  • Pijoan, J. (1998). Dějiny umění /1-12. Balios Knižní klub, Euromedia Group, K.,S.
  • Honour, H. a Fleming, J. (2005). A world history of art. Londýn: Lawrence King Publishing
  • Kaigl, J., Šťastná, Z. a Zídek, M. (2003). Památkový zákon. 1. vyd. Praha: Jalna, 159 s.

^ nahoru ^