Předmět | Vybrané metody výzkumu v oblasti kvality a bezpečí zdravotních služeb (VMVOK) |
---|---|
Garantuje | Katedra zdravotnických studií (KZS) |
Garant | |
Jazyk | česky |
Počet kreditů | 3 |
Kombinované studium | |
---|---|
Tutoriál / přednáška | 5 h |
Cvičení | 5 h |
Studijní plán | Typ | Sem. | Kred. | Ukon. |
---|---|---|---|---|
Kvalita a bezpečná péče ve zdravotnictví - kombi, platný od ZS 2016/2017 | P | 2 | 3 kr. | ZA |
Předmět umožní studentům propojovat a integrovat dosavadní poznatky a zkušenosti s výzkumnou prací a tvorbu nových konceptů v rámci výzkumného záměru s využitím kvantitativní i kvalitativní metodologie výzkumu. Výuka v rámci participativního procesu umožní studentům identifikaci výhod a rizik odlišných metodologií výzkumu (kvantitativních i kvalitativních metod i technik). Pozornost bude věnována správné operacionalizaci teoretických východisek a formulaci výzkumných záměrů a konkrétních výzkumných otázek a pracovních hypotéz. Podporována bude kritická analýza dostupných odborných zdrojů v oboru ošetřovatelského bádání, využívání validních zdrojů a analýza dostupnosti a reálného uplatnění nových postupů v rámci reálné klinické praxe se zřetelem na sociokulturní rámec ošetřovatelské vědy v podmínkách českého zdravotnického systému. Zvolené metodologické postupy budou konkretizovány a uplatňovány na základě individuálního přístupu a zaměření studenta. Studenti se nejen seznámí s propedeutikou výzkumné činnosti, ale na základě získaných znalostí a dovedností, budou schopni se zapojit do řešení výzkumných projektů jako navrhovatelé či řešitelé. Získají dovednost tvůrčího přístupu k řešení problémů ve zdravotnické praxi. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, přičemž předpokládá aplikaci znalostí a dovedností získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech v předchozích stupních studia a zejména v základech ošetřovatelského výzkumu. Předmět je zaměřen na tvůrčí aplikaci základů kritického vědeckého myšlení: pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi ve vztahu ke kvalitě a bezpečí zdravotních služeb. Navazuje na poznatky studentů o základních komponentách a krocích výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracování a vyhodnocování výsledků a jejich implementaci v procesu hodnocení kvality zdravotních služeb. Pozornost bude věnována propedeutice výzkumné činnosti a zejména přípravě na schopnost zapojení do řešení výzkumných projektů jako navrhovatelé i jako řešitelé a dovednosti tvůrčího přístupu k řešení problémů ve zdravotnické praxi s ohledem na kvalitu zdravotních služeb a bezpečí pacientů s ohledem na odlišné typy studií a metodologické přístupy (Experiment, Randomizovaný kontrolovaný pokus, Kohortová studie, Studie případů a kontrol, Průřezová studie, Kazuistika, Série případů aj.). Opakování základních poznatků z ošetřovatelství ve vztahu k vědě a výzkumu: ošetřovatelství jako věda; výzkumný proces a jeho fáze; formulování a vymezení problému a výzkumných otázek (návaznost na předmět Praxe založená na důkazech); stanovení pracovních hypotéz (formulace a klasifikace, verifikace). Proces volby výzkumné metody kvalitativní a kvantitativní strategie výzkumu, volba odpovídající výzkumné populace - souboru. Analýza a interpretace získaných dat a jejich diseminace. Příprava odborné prezentace a publikace závěrů výzkumu. Implementace výsledků výzkumu v klinické praxi. Cvičení- Příprava výzkumného projektu - teoretický a aplikovaný výzkum; Oponentura zvolené výzkumné strategie a formulovaných premis; Plánování výzkumného projektu - složení výzkumného týmu (návaznost na výzkumné organizace); Etické principy výzkumné práce - nakládání se zdroji, prezentace závěrů; Hierarchizace důkazů a jejich uplatnění ve výzkumu, nakládání s odbornými zdroji (citování, interpretace, vyžití).