Videotrénink interakcí

Studijní plán: Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016

Předmět Videotrénink interakcí (VI)
Garantuje Katedra sociální práce (KSP)
Garant Mgr. Petra Antonů
Jazyk česky
Počet kreditů 3
Prezenční studium
Přednáška0 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška5 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Zdravotně sociální pracovník - kombi, platný od LS 2015/2016 P 6 3 kr. ZA
Volitelný předmět V 2 kr. ZA
Volitelný předmět V 3 kr. ZA

Sylabus

  • Přednášky a cvičení
  • •Seznámení, motivace studentů, jejich očekávání
  • •Pomáhající kamera – jak může video pomáhat? úvodní kazuistika, cvičení
  • •Základní principy a pojmy ve VTI (vztah, komunikace, interakce, kontakt, …)
  • •Základy komunikace z pohledu VTI, prvky naladěné a efektivní komunikace (věnování pozornosti, naladění se, iniciativy a jejich příjem, střídání se, diskuse, zvládání rozporů, naladěné vedení,...)
  • •Ano-serie a ne-serie v komunikaci
  • •Analýza videonahrávek pořízených doma/při praxi či při výuce, zásady natáčení, zásady výběru vhodných ukázek
  • •Teorie ovlivňující VTI: intuitivní rodičovství (Papoušek), attachement (Bolwby), zóna proximálního vývoje,scaffolding (Vygotsky), intersubjektivita (Trevarthen)
  • •Oblasti využití VTI: 1. rovina - podpora komunikačních dovedností klientů (např. rodič-dítě), 2. rovina: podpora komunikačních dovedností pracovníků (pracovník-klient), oblasti využití VTI v sociálních službách,zdravotnictví, ši školství,
  • •Práce s vlastím rozvojovým plánem v oblasti komunikace (reflexe vlastních slabých a silných stránek v komunikaci)
  • •Etické aspekty práce s kamerou

Doporučená literatura

  • BEAUFORTOVÁ, K.: Videotrénink interakcí (základy metody a její využití) – rozšířená vezre textu kapitoly Metody a řízení sociální práce, Matoušek, O., dostupné z http://www.pppknm.sk/data/pdf/materialy/nase_ponuky/videotrening/VIT_zaklady_metody.pdf
  • KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
  • ÚLEHLA, I.: Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-85850-69-9.
  • PENIŠKA, P., Bobek, M.: Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-252-0521-3.
  • KENNEDY, H.: Video interaction guidance: A Relationship-Based Intervention to promote Attunement, Empathy and Wellbeing, Jessica Kingsley Publishers, London, Philadelphia 2011. ISBN 978-1849051804.

Anotace

Cíl:

Cílem předmětu je ukázat studentům, jakým způsobem jim může kamera pomoci při jejich profesionálním rozvoji,  jak může kamera a práce s videem pomáhat jejich klientům (např. v kontaktu rodič-dítě, pracovník – klient/pacient). Cílem předmětu je rozvoj studentů nejen na rovině znalostí, ale zde především na rovině praktických dovedností.

Znalosti:

Student po absolvování předmětu:

  • zná jednotlivé roviny úspěšné komunikace a prvky, které je charakterizují,
  • má přehled o základních teoriích, které ovlivňují praxi VTI,
  • zná základní pojmy využívané ve VTI,
  • má představu, jakým způsobem se dá využít videonahrávka interakce k analýze komunikačních doveností,
  • má detailnější vhled do toho, co se odehrává při interakci pracovník-klient,
  • rozumí zásadnímu vlivu komunikačních dovedností na kvalitu práce pomáhajícího pracovníka,
  • uvědomuje si vliv komunikace na chování druhého (interakční přístup),
  • vnímá význam a potřebu kontinuální sebereflexe v oblasti své profesionální komunikace
  • zná etické aspekty při práci s videem

Dovednosti:

Student po absolvování předmětu:

  • má větší citlivost k verbálním i neverbálním projevům účastníků interakce,
  • uvědomí si některé své neuvědomované reakce a komunikační vzorce, které ovlivňují jeho profesionální

        komunikaci,

  • je schopen sebereflexe své komunikace a kontinuálně pracuje na jejím zlepšování,
  • umí vědomě ovlivňovat průběh rozhovoru či práce s klienty skrze užívání prvků úspěšné komunikace (jako

        věnování pozornosti, přijímání iniciativ druhého...)

  • umí natočit jednoduchý záběr, který je využitelný pro interakční analýzu.

 

Obecné způsobilosti:

Praktická zkušenost s metodou VTI, seberozvoj, sebereflexe.

^ nahoru ^