•Pomáhající kamera – jak může video pomáhat? úvodní kazuistika, cvičení
•Základní principy a pojmy ve VTI (vztah, komunikace, interakce, kontakt, …)
•Základy komunikace z pohledu VTI, prvky naladěné a efektivní komunikace (věnování pozornosti, naladění se, iniciativy a jejich příjem, střídání se, diskuse, zvládání rozporů, naladěné vedení,...)
•Ano-serie a ne-serie v komunikaci
•Analýza videonahrávek pořízených doma/při praxi či při výuce, zásady natáčení, zásady výběru vhodných ukázek
•Oblasti využití VTI: 1. rovina - podpora komunikačních dovedností klientů (např. rodič-dítě), 2. rovina: podpora komunikačních dovedností pracovníků (pracovník-klient), oblasti využití VTI v sociálních službách,zdravotnictví, ši školství,
•Práce s vlastím rozvojovým plánem v oblasti komunikace (reflexe vlastních slabých a silných stránek v komunikaci)
•Etické aspekty práce s kamerou
Doporučená literatura
BEAUFORTOVÁ, K.: Videotrénink interakcí (základy metody a její využití) – rozšířená vezre textu kapitoly Metody a řízení sociální práce, Matoušek, O., dostupné z http://www.pppknm.sk/data/pdf/materialy/nase_ponuky/videotrening/VIT_zaklady_metody.pdf
KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
ÚLEHLA, I.: Umění pomáhat. 2. vyd. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-85850-69-9.
PENIŠKA, P., Bobek, M.: Práce s lidmi. 1. vyd. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-252-0521-3.
KENNEDY, H.: Video interaction guidance: A Relationship-Based Intervention to promote Attunement, Empathy and Wellbeing, Jessica Kingsley Publishers, London, Philadelphia 2011. ISBN 978-1849051804.
Anotace
Cíl:
Cílem předmětu je ukázat studentům, jakým způsobem jim může kamera pomoci při jejich profesionálním rozvoji, jak může kamera a práce s videem pomáhat jejich klientům (např. v kontaktu rodič-dítě, pracovník – klient/pacient). Cílem předmětu je rozvoj studentů nejen na rovině znalostí, ale zde především na rovině praktických dovedností.
Znalosti:
Student po absolvování předmětu:
zná jednotlivé roviny úspěšné komunikace a prvky, které je charakterizují,
má přehled o základních teoriích, které ovlivňují praxi VTI,
zná základní pojmy využívané ve VTI,
má představu, jakým způsobem se dá využít videonahrávka interakce k analýze komunikačních doveností,
má detailnější vhled do toho, co se odehrává při interakci pracovník-klient,
rozumí zásadnímu vlivu komunikačních dovedností na kvalitu práce pomáhajícího pracovníka,
uvědomuje si vliv komunikace na chování druhého (interakční přístup),
vnímá význam a potřebu kontinuální sebereflexe v oblasti své profesionální komunikace
zná etické aspekty při práci s videem
Dovednosti:
Student po absolvování předmětu:
má větší citlivost k verbálním i neverbálním projevům účastníků interakce,
uvědomí si některé své neuvědomované reakce a komunikační vzorce, které ovlivňují jeho profesionální
komunikaci,
je schopen sebereflexe své komunikace a kontinuálně pracuje na jejím zlepšování,
umí vědomě ovlivňovat průběh rozhovoru či práce s klienty skrze užívání prvků úspěšné komunikace (jako