Přednášky:
Úvod do předmětu, kvalifikační a osobnostní profil manažera v ošetřovatelství.
Komunikace – její cíle, funkce, typy, výběrový přijímací pohovor a úkoly manažera při pohovoru, porady a jejich vedení.
Funkce organizování v podmínkách zdravotnických zařízení a v oblasti zdravotnických služeb, rozdělení zdravotnických zařízení a zdravotní péče, zdravotní pojištění.
Personální management v ošetřovatelství.
Hodnocení pracovníků – formy a metody pracovního hodnocení, možné problémy.
a obtíže při hodnocení, kladné a negativní hodnocení pracovníků.
Výchova a vzdělávání v ošetřovatelském managementu, prognostika ve službách personálního managementu.
Kreativita v profesní činnosti.
Zvládání zátěžových situací, konflikty a jejich rozdělení.
Management kvality v ošetřovatelství – vymezení pojmu, koncepce kvality, hodnocení kvality v systému zdravotní péče, filozofie managementu kvality ošetřovatelské péče, model zabezpečení kvality, normy ošetřovatelské praxe, jejich význam a zásady zpracování, formulování kritérií pro dosažení stanovených norem.
Ošetřovatelský audit – členění, manažeři ošetřovatelské péče, hodnocení kvality poskytované péče – metody a formy hodnocení.
Finanční a právní aspekty managementu – náklady zdravotnických zařízení a jejich členění, základní zákony pracovně-právních vztahů.
Informační systém v managementu ošetřovatelství.
Cvičení:
Techniky prognózování - statistické techniky, Delfská technika, strategické analýzy –
SWOT analýza, analýza silových polí, analýza příčin a důsledků, Strategické plánování –
definování vize organizace.
Vedení - styly práce vedoucích, moc řídícího pracovníka, techniky motivace a stimulace pro řešení úkolů v organizaci, kooperace a soutěživost ve skupině, možnosti rozvoje osobnosti manažera. Rozdělování kompetencí a pravomocí, delegování pravomocí.
Management změn. Odpor ke změnám a způsoby jeho zvládání.
Reingeneering v organizaci.
Řízená péče a DRG systém. Nástroje řízené péče.
Case management, plánované propouštění pacientů. Mapy péče (kritické cesty).
Management kvality – význam, standardy, audity, akreditace.
Tvorba standardů v ošetřovatelství.
Management kvality – desetikrokový model zavádění kontinuálního zvyšování kvality.
Management rizik. Management času.
Základy marketingu pro zdravotnický sektor.
Doporučená literatura
<p style="margin-left:7.1pt;">GAWANDE, A. 2010. <em>Komplikace - chirurgovy poznámky</em>. Praha: Baronet, 2010. 74 s. ISBN 978-80-7384-315.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ČESKÁ ASOCIACE SESTER. 2007. <em>Prevence pádu a zranění pacienta/klienta a jeho řešení</em>. Praha: Galén, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7262-585-7.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">BROWN, S. J. <em>Evidence-Based Nursing: The Research-Practice Connection</em>. Sudbury, 2012. ISBN 978-1-4496-2406-4. </p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ZÁKON č.372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ŠKRLA, P., A ŠKRLOVÁ, M. <em>Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. </em>Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">DICENSO, GUYATT, CILISKA. <em>Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice. </em>Mosby<em>.</em> ISBN 978-0-323-02591-1. </p>
<p style="margin-left:7.1pt;">SMETANA, M. <em>Integrovaný záchranný systém, distanční opora.</em> Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-808-0.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ŠENOVSKÝ, M., ADAMEC, V. <em>Právní rámec krizového managementu 2. </em>vydání, Ostrava: SPBI, 2007. ISBN 80-86634-01</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ŠKRLA, P. 2005. <em>Především neublížit. </em>Brno: NCONZO. 2005. s. 162. ISBN -80-7013-419-4. </p>
<p>SAK ČR 2013.<em> Národní akreditační standardy pro nemocnice. </em>3. vyd. Praha: Tigis, 2013. ISBN 978-80- 873-23-04-05.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">SAK ČR. 2010. <em>Národní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče. 2</em>.vyd. Praha: Tigis, 2010. ISBN 978-80-903750-9-3.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">SAK ČR. 2009. <em>Národní akreditační standardy pro nemocnice. </em>1. vyd. - dotisk. Praha: Tigis, 2009. ISBN 978-80-903750-6-2.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. 2008. <em>Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. </em>Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8. s. 196.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">JCI, 2009. <em>Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice </em>3. vydání. Praha: Grada, <em>2009</em>. 312 s. ISBN 978-80-247-2436-2.</p>
Anotace
Cílem předmětu je získání přehledu o problematice řízení státní správy a především zdravotnictví v podmínkách krize, jejích projevech a dopadech. Studenti jsou seznámeni s postupy při přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za krizové situace.
Znalosti:
Umí charakterizovat nejpoužívanější nástroje pro řízení rizika ve zdravotnickém zařízení, rizika při procesu objednávání, předepisování a podávání léčiv pacientům; základní přehled předcházení nemocničních nákaz při poskytování zdravotní péče, informace týkající se rizik spojených s technickým provozem zdravotnických zařízení.
Dovednosti:
Student rozpoznává základní metodické postupy implementace a kontroly kvality formou akreditace a certifikace zdravotnických činností a zařízení. Student chápe význam standardizace v procesu péče, umí zpracovat standard ošetřovatelské péče. Student chápe význam auditních šetření, umí zpracovat auditní list.
Obecné způsobilosti:
Student má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.