Didaktika v porodní asistenci

Studijní plán: Komunitní péče v porodní asistenci - kombi, platný od ZS 2015/2016

Předmět Didaktika v porodní asistenci (DPA)
Garantuje Katedra zdravotnických studií (KZS)
Garant
Jazyk česky
Počet kreditů 3
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška10 h
Cvičení5 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Komunitní péče v porodní asistenci - kombi, platný od ZS 2015/2016 P 3 3 kr. ZA

Sylabus

  • Porodní asistentka jako profese. Organizace práce porodní asistentky v preventivní péči. Těhotenství, definice, diagnostika, trvání těhotenství, výpočet termínu porodu. Změny v mateřském organismu po stránce somatické, psychické, sociální a spirituální. Změny mateřského organismu v I. trimestru, identifikace individuálních problémů a potřeb těhotné ženy, stanovení ošetřovatelských intervencí a jejich plnění. Změny mateřského organismu ve II. trimestru, identifikace i individuálních problémů a potřeb těhotné ženy, stanovení ošetřovatelských intervencí a jejich plnění. Změny mateřského organismu ve III. trimestru, identifikace individuálních problémů a potřeb těhotné ženy, stanovení ošetřovatelských intervencí a jejich plnění. Životospráva těhotné ženy, stravování, spánek, péče o vyprazdňování, oděv, zaměstnání, cestování. Předporodní kurzy. Vyšetřovací metody v práci porodní asistentky, etické problémy prenatální diagnostiky. Kojení, zásady, nácvik přikládání novorozence ke kojení, kojení za zvláštních okolností.

Doporučená literatura

  • <p>ZÁVODNÁ, V. <em>Pedagogika v ošetrovateľstve. </em>1.vyd. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-193-X.</p>
  • <p>Svěráková, M. <em>Edukační činnost sestry: úvod do problematiky</em>. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 63 s. ISBN 978-80-7262-845-2. </p>
  • <p>NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. <em>Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. </em>1. vyd. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978 80-8063-321-9.</p>
  • <p>Cichá, M., Dorková, Z. <em>Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů</em>. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1417-1.</p>
  • <p>PRŮCHA, J. <em>Alternativní školy a inovace ve vzdělání. </em>2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.</p>
  • <p>KYRIACOU, CH. <em>Klíčové dovednosti učitele</em>. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-434-2.</p>
  • <p>VR VRÁNOVÁ, V., HALMÖ, R. <em>Didaktika odborné praxe v ošetřovatelství a porodní asistenci</em>.</p>
  • <p>STAhl, S., Davis, R. <em>Best practices in medical teaching</em>. 1st publ. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. xiii, 178 s. Medicine. ISBN 978-0-521-15176-4.  </p>
  • <p>ROZSYPALOVÁ, M et al. <em>Psychologie a pedagogika I. </em>1. vyd. Praha: Informatorium, 2006. ISBN 978-80 7333-014-9.</p>
  • <p>PRŮCHA, J. <em>Moderní pedagogika. </em>4. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.</p>

Anotace

Předmět si klade za cíl poskytnout základy obecné didaktiky pro nelékařské zdravotnické obory se zaměřením k porodní asistenci

Znalosti:

Student se umí orientovat v základní problematice obecné didaktiky.

Dovednosti:

Student získá dovednosti důležité pro vedení studentek na praxích, dále dovednosti pro práci porodních asistentek na odborných pracovištích.

Obecné způsobilosti:

Student má vědomosti a odborné dovednosti nezbytné pro poskytování zdravotní péče, včetně péče komunitní.

^ nahoru ^