Přednášky:
Úvod do předmětu, kvalifikační a osobnostní profil manažera v ošetřovatelství.
Komunikace – její cíle, funkce, typy, výběrový přijímací pohovor a úkoly manažera při pohovoru, porady a jejich vedení.
Funkce organizování v podmínkách zdravotnických zařízení a v oblasti zdravotnických služeb, rozdělení zdravotnických zařízení a zdravotní péče, zdravotní pojištění.
Personální management v ošetřovatelství.
Hodnocení pracovníků – formy a metody pracovního hodnocení, možné problémy.
a obtíže při hodnocení, kladné a negativní hodnocení pracovníků.
Výchova a vzdělávání v ošetřovatelském managementu, prognostika ve službách personálního managementu.
Kreativita v profesní činnosti.
Zvládání zátěžových situací, konflikty a jejich rozdělení.
Management kvality v ošetřovatelství – vymezení pojmu, koncepce kvality, hodnocení kvality v systému zdravotní péče, filozofie managementu kvality ošetřovatelské péče, model zabezpečení kvality, normy ošetřovatelské praxe, jejich význam a zásady zpracování, formulování kritérií pro dosažení stanovených norem.
Ošetřovatelský audit – členění, manažeři ošetřovatelské péče, hodnocení kvality poskytované péče – metody a formy hodnocení.
Finanční a právní aspekty managementu – náklady zdravotnických zařízení a jejich členění, základní zákony pracovně-právních vztahů.
Informační systém v managementu ošetřovatelství.
Cvičení:
Techniky prognózování - statistické techniky, Delfská technika, strategické analýzy –
SWOT analýza, analýza silových polí, analýza příčin a důsledků, Strategické plánování –
definování vize organizace.
Vedení - styly práce vedoucích, moc řídícího pracovníka, techniky motivace a stimulace pro řešení úkolů v organizaci, kooperace a soutěživost ve skupině, možnosti rozvoje osobnosti manažera. Rozdělování kompetencí a pravomocí, delegování pravomocí.
Management změn. Odpor ke změnám a způsoby jeho zvládání.
Reingeneering v organizaci.
Řízená péče a DRG systém. Nástroje řízené péče.
Case management, plánované propouštění pacientů. Mapy péče (kritické cesty).
Management kvality – význam, standardy, audity, akreditace.
Tvorba standardů v ošetřovatelství.
Management kvality – desetikrokový model zavádění kontinuálního zvyšování kvality.
Management rizik. Management času.
Základy marketingu pro zdravotnický sektor.
Doporučená literatura
<p style="margin-left:7.1pt;">ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. <em>Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. </em>Praha: Grada, 2008. 196 s. ISBN 978-80-247-2616-8.</p>
<p>ŠKRLA, P. 2005. <em>Především neublížit. </em>Brno: NCONZO. 2005. 162 s. ISBN -80-7013-419-4.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ZÁKON č.372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">BROWN. S. J. <em>Evidence-Based Nursing: The Research-Practice Connection</em>. 2012. ISBN 978-1-4496-2406-4. </p>
<p style="margin-left:7.1pt;">ČESKÁ ASOCIACE SESTER. <em>Prevence pádu a zranění pacienta/klienta a jeho řešení</em>. Praha: Galén, 2007. 44 s. ISBN 978-80-7262-585-7.</p>
<p>DICENSO, GUYATT, CILISKA. <em>Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice</em>. Mosby 2005. ISBN -13 978-0-323-02591-1.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">GAWANDE, A. <em>Komplikace - chirurgovy poznámky</em>. Praha: Baronet, 2010. 74 s. ISBN 978-80-7384-315.</p>
<p>SAK ČR 2013.<em> Národní akreditační standardy pro nemocnice. </em>3. vyd. Praha: Tigis, 2013. ISBN 978-80- 873-23-04-05.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">SAK ČR 2010. <em>Národní akreditační standardy pro zdravotnická zařízení následné a dlouhodobé péče. 2</em>. vyd. Praha: Tigis, 2010. ISBN 978-80-903750-9-3.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">SAK ČR. 2009. <em>Národní akreditační standardy pro nemocnice. </em>1. vyd. - dotisk. Praha: Tigis, 2009. ISBN 978-80-903750-6-2.</p>
<p style="margin-left:7.1pt;">JCI, 2009. <em>Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. </em>3. vydání. Praha: Grada, <em>2009</em>. 312 s. ISBN 978-80-247-2436-2.</p>
Anotace
Definovat hlavní cíle a rysy systému kvality poskytované zdravotní péče, definovat předpoklady kvality zdravotní péče a parametry jejich prvků, vysvětlit možnosti měření kvality poskytované péče a pojmy standardů kvality a indikátorů kvality, rozpoznávat determinanty implementace systému kvality zdravotní péče, nahlížet na zlepšování kvality jako řízení procesů, vysvětlit zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality, objasnit úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality, diagnostikovat kvalitu a nekvalitu činností a funkcí zdravotnických zařízení, chápat zásady implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, seznámit se s nástroji kontroly, měření a zlepšování kvality ve zdravotnictví, seznámit se s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče a managementu mimořádných událostí.
Znalosti:
Umí charakterizovat rizikové oblasti při poskytování klinické péče; nástroje prevence rizik - mezinárodní bezpečnostní cíle a bezpečnostní řešení pochybení ve zdravotnictví zasadit do kontextu medicínské etiky, zejména s ohledem na vinu a otevřenost v případě výskytu poškození pacienta. Dovednosti:
Student chápe význam zavádění, soustavného sledování a zvyšování kvality ve zdravotnických zařízeních. Student dokáže vysvětlit úlohu manažerů na jednotlivých úrovních řízení při zlepšování kvality. Student se orientuje v řízení rizik ve zdravotnických zařízeních včetně prevence a hlášení mimořádných událostí.
Obecné způsobilosti:
Student má vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.