Komunikace 2/PA

Studijní plán: Porodní asistentka - platný od ZS 2009/2010

Předmět Komunikace 2/PA (KO2)
Garantuje Katedra zdravotnických studií (KZS)
Garant
Jazyk česky
Počet kreditů 1
Prezenční studium
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Porodní asistentka - platný od ZS 2008/2009 P 2 1 kr. ZA
Porodní asistentka - platný od ZS 2009/2010 P 2 1 kr. ZA

Sylabus

  • Verbální komunikace
  • Typy rozhovorů a otázek, chyby
  • Typy rozhovorů a otázek, chyby
  • Diskuze, komunikace v zátěžových situacích
  • Základy rétoriky. Kultura mluveného slova. Zásady prezentace
  • Komunikace a transakční analýza
  • Problémová komunikace
  • Zvláštnosti komunikace se ženou v období těhotenství, porodu a šestinedělí
  • Zvláštnosti komunikace s pacientem dle věkových období
  • Komunikace s pacienty/klienty se specifickými potřebami (psychicky labilní, agresivní, úzkostní, depresivní)
  • Komunikace s handicapovaným pacientem

Doporučená literatura

  • HONZÁK, R.: Komunikační pasti v medicíně, Galén Praha, l999
  • DEVITO,J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.ISBN 80-7169-988-8.
  • KŘIVOHLAVÝ, J.: Rozhovor a jednání člověka s člověkem – sociální komunikace ve zdravotnictví. Brno: IDV PZ, 1981

Anotace

Cílem předmětu je získat zásady vedení rozhovoru a pochopit principy komunikace na různých úrovních sociálních vztahů za účelem navázání vztahů. Studentky se naučí reagovat na verbální a neverbální projevy pacientek. Dovedou se vyjadřovat kulturně v souladu s etickými normami a uvědomovat si význam jazyka jako způsobu logoterapie. Naučí se reagovat a vyrovnávat se zátěžovými situacemi v komunikaci. Výuka komunikace zohlední oblast gynekologicky nemocné ženy a to jak na oblasti reprodukční gynekologie, tak v oblasti onkogynekologie. Dále komunikace s těhotnou rodící ženou a šestinedělkou. Studující získávají vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související.

Cíl:

Cílem předmětu je získat vědomosti a zručnosti v oblasti sociální komunikace, demonstrovat základy profesionálního chování ve vztahu sestra – pacient, charakterizovat specifika komunikace a ovládat model efektivní komunikace.

Znalosti:

Student získá základní znalosti v oblasti zásad vedení rozhovoru a pochopí principy komunikace na různých úrovních sociálních vztahů za účelem navázání účelné komunikace.

Dovednosti:

Studenti se naučí reagovat na verbální a neverbální projevy pacientů. Dovedou se vyjadřovat kulturně v souladu s etickými normami a uvědomovat si význam jazyka jako způsobu logoterapie. Naučí se reagovat a vyrovnávat se zátěžovými situacemi v komunikaci.

 

Obecné způsobilosti:

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s pacienty, ale i se spolupracovníky.

^ nahoru ^