Základní pojmy a fáze strategického řízení, tvorba vize a poslání
Analýza vnějšího prostředí podniku (makroprostředí)
Porterův model pěti sil
Analýza vnitřního prostředí, ohodnocení faktorů vnitřního prostředí
Ohodnocení faktorů vnějšího prostředí, analýza očekávání stakeholderů
Typy strategií
Typy strategií
Generování strategických alternativ
Generování strategických alternativ
Finanční analýza
Implementace a evaluace strategie
Krizové řízení
Krizové řízení
Management rizika
Podmínka získání zápočtu – prezenční studium. Podmínky získání zápočtu bez nutnosti absolvovat zápočtový test: 1. maximálně dvě absence na cvičení (ať již omluvené či neomluvené), 2. splnění všech úkolů pro cvičení, které přednášející zadá na přednášce a které budou předmětem cvičení další týden, 3. v zadaném termínu odevzdaná seminární práce, tato práce bude obhájená na min. 50 % (jednotlivé týmy mohou v průběhu semestru konzultovat podobu své práce s přednášejícím). Pokud student splní všechny výše uvedené podmínky, bude mu automaticky udělen zápočet. Jestliže bude mít student více jak 2 neomluvené absence, neodevzdá v termínu seminární práci a nebude soustavně plnit úkoly (tj. více než 50 % úkolů, které si bude mít připravit, nesplní), nebude mu zápočet udělen. V případě více než dvou absencí (které budou ale řádně omluveny z důvodů zmiňovaných zákoníkem práce) nebo v případě neobhájení seminární práce, si bude moct student napsat zápočtový test. Pokud test napíše na min. 60 %, obdrží zápočet. Student má celkově dva pokusy na napsání testu. Kombinované studium. Podmínky získání zápočtu bez nutnosti absolvovat zápočtový test: 1. účast na cvičení, 2. splnění všech úkolů pro cvičení, které přednášející zadá na tutoriálu, 3. v zadaném termínu odevzdaná seminární práce, tato práce bude obhájená na min. 50 % (jednotlivé týmy mohou v průběhu semestru konzultovat podobu své práce s přednášejícím). Pokud student splní všechny výše uvedené podmínky, bude mu automaticky udělen zápočet. Jestliže student (tým) neodevzdá v termínu seminární práci, nebude mu zápočet udělen (bez možnosti psát zápočtový test). V případě omluvené absence na cvičení (pracovní povinnosti, nemoc studenta, nemoc dítěte, obecně důvody zmiňované zákoníkem práce) nebo v případě neobhájení seminární práce na více než 50 % si bude moct student napsat zápočtový test. Pokud test napíše na min. 60 %, obdrží zápočet. Student má celkově dva pokusy na napsání testu.
Doporučená literatura
DAVID, F. R. Strategic management. 8th edition Prentice Hall, 2000. ISBN 0-13-026995-6.
KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. . Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vydání.Praha: C. H. Beck, 2006. 206 s. ISBN 80-7179-453-8.
PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2.
PORTER, M. E. Konkurenční výhoda: jak vytvořit a udržet si nadprůměrný výkon. Praha: Victoria Publishing, 1993. 626 s. ISBN 80-85605-12-0.
POŠVÁŘ, Z., TOMŠÍK, P., ŽUFAN, P. Management II. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2004. 126 s. ISBN 80-7157-748-0.
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem strategického managementu pro podnik a s postupy a metodami pro formulaci, implementaci a evaluaci strategie. Cvičení jsou orientována aplikačně, kdy si studenti vyberou reálnou firmu a na té realizují jednotlivé fáze strategického řízení.
Znalosti: Student umí vysvětlit rozdíl mezi posláním a vizí, umí analyzovat vnitřní i vnější prostředí organizace, umí popsat jednotlivé typy strategií a umí rovněž popsat a vysvětlit proces generování strategických alternativ, výběru optimální strategie a proces implementace a evaluace strategie.
Dovednosti: Student umí vytvořit poslání a vizi podniku, umí realizovat analýzu vnějšího prostředí a rovněž umí s pomocí konkrétních dat používat různé techniky a metody strategického řízení (matici EFE, IFE, SPACE, BCG…) a s jejich pomocí pak formulovat konkrétní strategii podniku.
Obecné způsobilosti: Student je schopen týmové práce. Umí také prezentovat výsledky své práce (seminární práce či případových studií).