Posluchači budou seznámeni i s praktickými možnostmi uplatnění základních komponent procesního řízení, kterými jsou např.: určení klíčových (hlavních) procesů, mapování procesů a tvorba procesních map (procesního modelu podniku) i pro hodnocení nákladové náročnosti procesů a zvyšování jejich efektivnosti, trvalé zlepšovaní procesů a měření jejich výkonnosti, informační technologie na podporu procesů ad.
Z uplatnění komponent procesního řízení je zvláště věnována pozornost procesnímu modelování. Posluchači budou seznámeni s postupem při práci s vybraným komplexním SW nástrojem pro modelování, návrhy a optimalizaci podnikových procesů. Vizualizační metody na mapování procesů, umožňují v praxi účinně strukturovat a dokumentovat procesní znalost a jeho uživatelé jsou podporováni řadou funkčností nejen pro modelování procesů, ale i provádění prezentací a vytváření reportů.
Jednoduše a jasně definovaná metodika v rámci tohoto předmětu zprostředkuje studentům snadné definování procesů procházejících napříč specializovanými odděleními modelové firmy.
V rámci předmětu jsou prezentovány případové studie uplatnění řady různých komponent procesního řízení v odlišných organizacích výroby či služeb.
Znalosti:
Výstupní znalosti (student prokazuje tyto znalosti):
Student ovládá základní komponenty funkčního a procesního řízení, rozeznává rozdíly mezi nimi i při jejich použití. Má znalosti základních komponent procesního řízení pro podniky služeb i výroby. Dále absolvent předmětu dokáže:
- definovat základní terminologie celé problematiky
- popsat postup budování procesně orientované organizace
- definovat samotný princip procesního řízení
- vysvětlit podstatu třídění podnikových procesů
- vyjádřit postup zavádění procesního řízení stejně jako prvků procesního modelu firmy
- schematicky načrtnout a vysvětlit procesní mapu
- zakreslit a diskutovat diagram procesního prostředí
- využít metody identifikace podnikových procesů
- diskutovat rámec "7S" kritických faktorů úspěšnosti firmy
- zařadit dle základních kritérií členění SW nástroje na podporu procesního řízení a modelování
- zakreslit procesní trojúhelník Edwardse a Pepparda
- interpretovat Porterův model hodnotového řetězce či model Y profesora Scheera
- vysvětlit hodnotový řetězec dle tvůrců Balanced Scorecard
- formulovat základní pilíře Total Quality Managementu
- charakterizovat pravomoci a odpovědnosti vlastníka procesů
- vyjádřit strukturu Quality Management Systému
- porozumět základním lokálním nástrojům pro řízení kvality
- vysvětlit strukturu standardů ISO 900X a certifikace dle nich
- rozdělit procesy dle ISO 9001 (s využitím kriteriální tabulky pro dělení procesů)
- vyhodnotit využití standardů řady QS 9000 a VDA
- analyzovat úroveň orientace firmy na neustálé zlepšování procesů
- identifikovat smyčku kvality
- vypočíst totální produktivitu, parciální produktvitu, vyjádřit standard productivity a index produktivity a vysvětlit vazby mezi nimi
- interpretovat spokojenost zákazníků
- vysvětlit podstatu Business Process Excellence tzn. konkurenceschopnosti založená hlavně na výjimečném zvládnutí procesů
Dovednosti: Výstupní dovednosti (student prokazuje tyto dovednosti):
Vytvořit komplexní procesní model organizace
Vytvořit CANVAS model podniku/podnikání
Popsat průběh procesu pomocí metody SIPOC
Vytvořit Swimlane diagram procesu
Vyhodnotit hlas zákazníka (VOC)
Nastavit měřitelné ukazatele výkonnosti procesu
Ovládat základní funkcionality SW (ARIS)
Využít SW pro podporu procesního řízení (ARIS) na modelování podnikových procesů
Ukázat využití procesního modelování na praktickém příkladu firmy od úrovně skupin procesů do úrovně subprocesů
Demonstrovat zlepšování procesů jak formou KAIZEN přístupu, tak i na podkladu Business Process Reengineeringu
Interpretovat základní principy neustálého zlepšování procesů
Aplikovat principy druhé vlny BPM pro dosažení radikálního vzrůstu výkonnosti organizace
Praktikovat základy třetí vlny BPM vedoucí k vytvoření procesně orientované organizace
Obecné kompetence:
Student je schopen týmové práce. Zároveň umí pracovat a rozhodovat se samostatně. Dovede si utvořit vlastní názor a obhájit ho. Umí také prezentovat výsledky své práce, ať již ve formě seminární práce či výsledků případových studií. Dokáže se orientovat v procesní databázi při práci na PC.