Aplikovaný marketing

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026

Předmět Aplikovaný marketing (AM)
Garantuje Katedra ekonomických studií (KES)
Garant Ing. Martina Chalupová, Ph.D.( chalupova@vspj.cz )
Jazyk česky
Počet kreditů 5
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 P 2 5 kr. Z,ZK
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 P 2 5 kr. Z,ZK

Anotace

Předmět poskytuje studentům hluboké porozumění klíčovým konceptům a nástrojům strategického marketingu s důrazem na jejich praktické uplatnění. Kurz kombinuje teoretické základy, jako jsou principy segmentace, targeting a positioning, s moderními přístupy k marketingovému mixu (4P, 4C, 4E) a dynamikou spotřebního chování. Studenti se naučí provádět situační analýzu, vytvářet marketingové persony, využívat výsledky marketingového výzkumu a navrhovat komplexní strategie s ohledem na aktuální trendy, jako jsou sociální marketing, digitální marketing a CRM. Kurz rovněž řeší problematiku cenotvorby, synergii marketingu a sales, marketingové komunikace na sociálních sítích a mezinárodního marketingu. Velký důraz je kladen na inovativní přístupy a řízení rizik v marketingu, propojení marketingových aktivit s organizační kulturou a efektivní komunikaci s cílovými skupinami. Předmět je zakončen analýzou vybraných problémů moderního marketingu, které studentům umožní aplikovat získané znalosti v konkrétních případech.
 

Cíle výuky

Cílem předmětu je seznámit studenty s významem marketingu pro firemní aktivity, a to z pohledu tvorby marketingové strategie a také marketingového mixu. Přednášky jsou zaměřeny na výklad podstatných pojmů, souvislostí a příčin procesu a podstaty marketingu. Na cvičeních jsou procvičována jednotlivá témata na konkrétních příkladech, která slouží k tvorbě vlastního projektu se zaměřením na aplikaci získaných znalostí a dovedností pro konkrétní firmu.
 
Znalosti: Student se po absolvování kurzu orientuje v tvorbě marketingové strategie, a to na základě situační analýzy i vlastního výzkumu. Je způsobilý pochopit operace spojeny s tvorbou marketingového plánu, funkčních marketingových strategií, zná nástroje a prostředky používané v oblasti marketingu.

Dovednosti: Student umí provést marketingovou situační analýzu, připravit marketingový výzkum, jeho výsledky vhodně interpretovat a využít pro návrh marketingové strategie. Dále je schopný vytvořit marketingový plán, vhodně sestavit marketingový mix. Chápe význam nových trendů v oblasti marketingu.
 
Obecné kompetence: Student je schopen týmové práce. Zároveň umí pracovat a rozhodovat se samostatně. Dovede si utvořit vlastní názor a obhájit ho. Umí také prezentovat výsledky své práce, ať již ve formě seminární práce či výsledků případových studií.

Struktura předmětu

1. Role marketingu ve firmě – ideál a skutečnost.
2. Úvod do problematiky strategického marketingu; základní kategorie, pojmy a definice.
3. Situační analýza v marketingu.
4. Segmentace, targeting, positioning. Tvorba marketingové persony.
5. Nové pojetí spotřebitele a spotřebního chování.
6. Výzkum v marketingu.
7. Nové pojetí marketingového mixu (4P, 4C, 4E). Vztah online a offline marketingu.
8. Produktová strategie. Sociální marketing – nová výzva.
9. Pricing v kontextu marketingového mixu na konkurenčních trzích.
10. Marketing a sales – věčný zápas.
11. Nové trendy v marketingové komunikaci.
12. Marketing na sociálních sítích a CRM.
13. Mezinárodní marketing.
14. Vybrané problémy moderního marketingu.

Povinná literatura

  • Koudelka, J., Vávra, O. (2022). Marketing: principy a nástroje. Vydání druhé. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu
  • Linhart, Z. (2022) Strategický marketing. Vydání druhé. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu
  • Hálek, V. (2017). Management a marketing. Hradec Králové: Vítězslav Hálek
  • Studijní opora v LMS Moodle

Doporučená literatura

  • Matisko, P., Boháček, J., Stromko, B. (2021). Marketingová strategie a plánování. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu
  • Burešová J. (2022). Online marketing: od webových stránek k sociálním sítím. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada)
  • Semerádová T., Winlich, P. (2019). Marketing na Facebooku a Instagramu: využijte naplno organický dosah i sponzorované příspěvky. Computer Press
  • Kotler P., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Technology for Humanity, 2021. John Wiley and Sons

^ nahoru ^