Komunikační a prezentační dovednosti

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026

Předmět Komunikační a prezentační dovednosti (KAPD)
Garantuje Katedra sociální práce (KSP)
Garant Ing. Martina Drašarová, Ph.D.
Jazyk česky
Počet kreditů 4
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška4 h
Cvičení6 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 P 1 4 kr. ZA
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 P 1 4 kr. ZA

Anotace

Cílem je na praktických příkladech demonstrovat pravidla, doporučení, efektivní a ověřené postupy při přípravě a realizaci mluveného projevu a připravit tak studenty na prezentaci před publikem.

Znalosti Studenti budou znát postupy uplatňované při zvládání náročných komunikačních a prezentačních situací.

 

Dovednosti Studenti umí připravit a realizovat odbornou prezentaci a adekvátně reagovat na dotazy a námitky z publika.

 

Obecné způsobilosti

Prostřednictvím zdravé a funkční komunikace student rozvíjí svoji osobnost a vytváří síť sociálních vztahů. Student umí využívat techniku (např. mikrofon) potřebnou pro vystupování na veřejnosti a při sledování projevu jiných řečníků dokáže rozpoznat případnou manipulaci.

Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné kompetence.

Znalosti: Student umí vysvětlit základní pojmy z teorie komunikace a chápe jejich souvislosti. Je si vědom, jak je komunikační proces ovlivňován kulturním prostředím a jeho účastníky. Student zná základní pravidla vystupování na veřejnosti, prezentování, zvládání trémy a společenského chování.

Dovednosti: Student dovede vhodně komunikovat s ohledem na danou situaci a účastníky komunikačního procesu. Student je schopen rozpoznat manipulativní komunikační metody a techniky a adekvátně na ně zareagovat. Student je schopen podat v daném časovém limitu a před publikem přesvědčivý a smysluplný řečnický výkon na odborné téma.
 
Obecné kompetence: Prostřednictvím zdravé a funkční komunikace student rozvíjí svoji osobnost a vytváří síť sociálních vztahů. Student umí využívat techniku (např. mikrofon) potřebnou pro vystupování na veřejnosti a při sledování projevu jiných řečníků dokáže rozpoznat případnou manipulaci.

 

Struktura předmětu

1. Komunikační proces, komunikace verbální, paraverbální, neverbální (postoj, mimika, gesta, hlas, oční kontakt)
 
2. Kladení otázek, aktivní naslouchání
 
3. Zpětná vazba, kritika, pochvala
 
4. Asertivita aneb jak být empatický, asertivní a umět říkat "ne"
 
5. Řečnické triky, Rétorika, druhy řečnických projevů
 
6. Emoce a jejich zvládání v náročných komunikačních situacích (strach z vystupování, zvládání trémy, komunikace u zkoušek, výběrových řízení a jednání)

7. Přesvědčivý a zdravě sebevědomý projev, trénink techniky řeči
 
8. Motivace versus manipulace posluchačů, sebemotivace, sebeřízení a time management řečníka
 
9. Prezentační dovednosti tj. práce s flip-chartem, dataprojektorem, zásady použití prezentačních nástrojů, např. PowerPoint, Prezi, vystupování s mikrofonem a před kamerou
 
10. Etiketa a základní pravidla etikety při oslovování, zdravení, představování, písemné a telefonické komunikaci, veřejném vystupování
 
11. Interkulturní rozdíly v komunikaci

12. Komunikační a obchodní dovednosti manažerů
 
13. Předvedení finální prezentace na vybrané téma s aplikovanými znalostmi a dovednostmi a následná zpětná vazba od vyučujícího i studentů

Povinná literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle
  • Lošťáková, O. (2020). Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praha: Grada.
  • Löhken, S. (2023). Trénink komunikace pro introverty. Praha, Grada.
  • Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Naučte se mluvit barevně. Praha, Grada.
  • Plamínek, J. (2012). Komunikace a prezentace. Praha, Grada.

Doporučená literatura

  • Ledden, E. (2018). Úspěšná prezentace. Praha, Grada.
  • Nevolová, M., Baueršímová, S. (2017). Přestaň prezentovat, začni vyprávět: storytelling - odliš se od ostatních. Praha: Grada.
  • Daníček, J. (2015). Zkroťte trému. Praha, Grada.
  • Krogerus, M., Tschappeler, R. (2008). Communication Book. 44 Ideas for Better Conversations Every Day. London, Penguin Books Ltd.
  • Mikuláštík, M. (2010). Komunikační dovednosti v praxi, 2. doplněné a přepracované vydání. Grada.

^ nahoru ^