Řízení podniků cestovního ruchu

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026

Předmět Řízení podniků cestovního ruchu (RPCR)
Garantuje Katedra ekonomických studií (KES)
Garant doc. Ing. Petr Scholz, DiS., Ph.D.
Jazyk česky
Počet kreditů 4
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška4 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 PV 3 4 kr. Z,ZK
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 PV 3 4 kr. Z,ZK

Anotace

Předmět Řízení v podnicích cestovního ruchu je zaměřený na management a specifika jednotlivých podniků cestovního ruchu. Předmět věnuje pozornost problematice kalkulací tuzemských a zahraničních zájezdů v cestovních kancelářích v souladu s platnou legislativou. Zaobírá se také kalkulacemi cen pokojů v ubytovacích zařízeních pomocí hodnotového faktoru a pomocí neúplných (fixních a variabilních) nákladů. Dále je řešena problematika Revenue & Yield Managementu, cenových diskriminací, RevPARu, ADR, ARR, MPI apod. Pohostinské služby jsou také součástí balíku služeb cestovního ruchu. Předmět věnuje pozornost tvorbě cen jídel, nápojů a slavnostních menu v pohostinských zařízeních a pohostinských odbytových střediscích. Předmět poskytuje praktický pohled na problematiku tvorby ceny produktů v cestovním ruchu.

Cíle výuky

Cílem předmětu je na základě teoretických poznatků studentům představit zasády managementu, specifika a zákonitosti cenotvorby ve vybraných typech podniků cestovního ruchu a následně teoretické znalosti prakticky procvičit. Student získá znalosti o základních pojmech, procesech a principech kalkulací v jednotlivých podnicích cestovního ruchu. Student umí jasně a stručně definovat jednotlivé náklady v oblasti kalkulací zájezdu, ubytovacího a pohostinského zařízení a také prakticky kalkulovat konečnou cenu produktu.
Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné kompetence.

Znalosti: Student získá znalosti o základních pojmech, procesech, které se týkají dilčích a komplexních kalkulací v jednotlivých podnicích cestovního ruchu. Dále se seznámí také s problematikou Revenue & Yield Managementu a jeho základními principy a uplatnění v hotelnictví.

Dovednosti: Student je schopen aplikovat znalosti do praxe podniků či jiných typů organizací cestovního ruchu. Umí vypočítat přechodnou cenu ubytování, kalkulaci nápojů, pokrmů i slavnostních menu. Umí pracovat s marží, food costy apod. Obeznámí se s hlavními faktory působícími na náklady v tomto úseku.

Obecné kompetence: Student je schopen samostatně rozhodovat v známých souvislostech, dokáže získávat další odborné znalosti a dovednosti samostatným studiem teoretických poznatků oboru, umí argumentovat své názory a zjištění, je schopen srozumitelně shrnout závěry týmové práce.

Struktura předmětu

  1. Trh cestovního ruchu
  2. Cestovní kancelář a její specifika
  3. Zásady managementu cestovních kanceláří
  4. Ubytovací zařízení a jeho specifika
  5. Zásady managementu ubytovacích zařízení
  6. Pohostinské zařízení a jeho specifika
  7. Zásady managementu pohostinských zařízení
  8. Cena a práce s cenou v oblasti cestovního ruchu

Povinná literatura

  • Scholz, P. (2021). Management ubytovacích zařízení. Idea Servis
  • Linderová, I., Scholz, P. (2014). Cestovní ruch. Sbírka příkladů. VŠPJ
  • Studijní opora v LMS Moodle

Doporučená literatura

  • Hayes, D. K., Hayes, J. D., Haves, P. A. (2023). Revenue Management fot the Hospitality Industry. Wiley
  • Petříček, M. (2022). Revenue management v ubytovacích službách. Výstavba stochastického optimalizačního modelu. Wolters Kluwer
  • Cousins, J., Foskett, D., Graham, D., Hollier, A. (2019). Food and Beverage Management: For the Hospitality, Toursim and Event Industries. Goodfellow Publishers Limited
  • Kunešová, E., Farková, B. (2001). Technika zahraničních zájezdů. Idea Servis

^ nahoru ^