Mezinárodní marketing

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026

Předmět Mezinárodní marketing (MM)
Garantuje Katedra ekonomických studií (KES)
Garant Ing. Martina Chalupová, Ph.D.( chalupova@vspj.cz )
Jazyk česky
Počet kreditů 4
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška4 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 PV 3 4 kr. Z,ZK
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 PV 3 4 kr. Z,ZK

Anotace

Předmět se zaměřuje na principy a strategie marketingového řízení v globálním kontextu. Poskytuje studentům komplexní přehled o specifikách mezinárodního trhu, kulturních rozdílech, právním a ekonomickém prostředí, které ovlivňují marketingové aktivity firem působících na zahraničních trzích. Kurz se věnuje klíčovým aspektům mezinárodního marketingu, jako jsou analýza zahraničních trhů, identifikace příležitostí, strategie vstupu na nové trhy a adaptace produktů, cen, distribuce a komunikace na lokální podmínky. Důraz je kladen na vývoj marketingových strategií v souladu s globálními trendy, jako je digitalizace, udržitelnost, etické podnikání a odpovědnost vůči různým cílovým skupinám. Studenti se naučí aplikovat teorie segmentace, targeting a positioning na mezinárodní úrovni, analyzovat konkurenční prostředí a navrhovat marketingové kampaně s ohledem na kulturní a regionální specifika. Součástí kurzu je také problematika řízení značky v mezinárodním prostředí, spolupráce s partnery na globálních trzích a řízení rizik spojených s mezinárodní expanzí.

Cíle výuky

Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a specifiky mezinárodního marketingu, a to z pohledu tvorby marketingové strategie a také marketingového mixu. Přednášky jsou zaměřeny na výklad podstatných pojmů, souvislostí a příčin procesu a podstaty mezinárodního marketingu. Na cvičeních jsou procvičována jednotlivá témata na konkrétních příkladech, která slouží k tvorbě vlastního projektu se zaměřením na aplikaci získaných znalostí a dovedností pro konkrétní firmu.
 
Znalosti: Student se po absolvování kurzu orientuje v tvorbě mezinárodní marketingové strategie, a to na základě situační analýzy i vlastního výzkumu. Je způsobilý pochopit operace spojeny s tvorbou marketingového plánu, funkčních marketingových strategií, zná nástroje a prostředky používané v oblasti mezinárodního marketingu.

Dovednosti: Student umí provést marketingovou situační analýzu pro mezinárodní trhy, připravit marketingový výzkum, jeho výsledky vhodně interpretovat a využít pro návrh marketingové strategie. Dále je schopný vytvořit marketingový plán platný pro mezinárodní trhy, vhodně sestavit marketingový mix. Chápe význam nových trendů v oblasti marketingu.
 
Obecné kompetence: Student je schopen týmové práce. Zároveň umí pracovat a rozhodovat se samostatně. Dovede si utvořit vlastní názor a obhájit ho. Umí také prezentovat výsledky své práce, ať již ve formě seminární práce či výsledků případových studií.

Struktura předmětu

  1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika, definice, motivy internacionalizace, etapy mezinárodního rozvoje podniku.
  2. Proces výběru zahraničního trhu, analytická úroveň rozhodování, hodnocení tržních příležitosti, screening proces, podmínky trhu a jejich hodnocení, konkurenceschopnost, analýza nákupního chování, identifikace podobnosti a rozdílů.
  3. Mezinárodní marketingové prostředí, dimenze mezinárodního prostředí, hlavní subjekty mezinárodních vztahů, transnacionální korporace.
  4. Ekonomické prostředí a jeho hlavní aspekty, podstata ekonomického prostředí, ekonomický systém a struktura, kritéria pro analýzu, determinanty ekonomického prostředí.
  5. Právní a politické prostředí, právní aspekty vstupu, právní systém, analýza právního prostředí, politické riziko, politická suverenita, politický systém, stabilita vlády
  6. Mezinárodní kulturní prostředí, kulturní elementy, vliv kultury na spotřební preference, náboženství, jazyk, symboly, měření kultury, příklady kulturních zvyklostí jednotlivých zemí, sociální skupiny, životní styl, Warnerova stratifikace.
  7. Strategie vstupu na mezinárodní trh, strategická úroveň rozhodování, typy mezinárodních strategií, příklady z praxe, formy vstupu na mezinárodní trhy, klasifikace těchto forem, míra rizika a příklady z praxe.
  8. Výzkum trhu v mezinárodním marketingu, význam, hodnotící studie, metodika výzkumu, oblasti využití výsledků výzkumu, specifika a problémy při realizaci výzkumu.
  9. Mezinárodní výrobková strategie, analytická dimenze rozhodování, typy strategie a jejich volba, zdroje inovací, uvádění nového výrobku, brand management, globální produkty.
  10. Cena v mezinárodním marketingu, indikátory cenového vývoje, vnitřní prostředí podniku, faktory citlivosti, řídící dimenze, cíle cenové politiky, určení poptávky, rozhodovací dimenze a volba cenové strategie.
  11. Mezinárodní distribuční kanály, struktura mezinárodního distribučního kanálu, faktory výběru, typy účastníků, strategie distribuce, trendy rozvoje a příklady z praxe, logistické rozhodování a jeho obsah.
  12. Mezinárodní komunikační proces, omezení v mezinárodním prostředí, bariéry, mezinárodní komunikační mix a jeho prvky, nové trendy v komunikaci, online komunikace, tvorba strategie.
  13. Mezinárodní marketing ve službách, mezinárodní obchod, oblasti služeb, globální média, oblast dopravy, ubytovací a profesní služby, problém customizace a globalizace ve službách.
  14. Řídící úroveň rozhodování v mezinárodním marketingu, formování organizační struktury, externí a interní faktory, organizace, marketingový plán a kontrola.

Povinná literatura

  • Boháček, J. (2022). Mezinárodní marketing. Vydání druhé. [Praha]: Vysoká škola ekonomie a managementu
  • Machková, H., Machek, M. (2021). Mezinárodní marketing. 5. vydání. Praha: Grada Publishing. Expert (Grada)
  • Štědroň, B., Čáslavová, E., Foret, M., Stříteský, V., Šíma, J. (2018). Mezinárodní marketing. V Praze: C.H. Beck, 2018. Beckova edice ekonomie
  • Studijní opora v LMS Moodle

Doporučená literatura

  • Machková, H. (2015). Mezinárodní marketing: [strategické trendy a příklady z praxe]. 4. vyd. Praha: Grada. Expert (Grada)
  • Keegan, W. J., Green, M. C. (2016). Global Marketing. 9th ed. New York: Pearson Education Limited. 624 p.
  • Hill, C. W. L., Hult, G. T. M. (2016). International Business: Competing in the Global Marketplace. 11th ed. New York: McGraw-Hill Education. 704 p.

^ nahoru ^