Strategické řízení podniku

Studijní plán: Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026

Předmět Strategické řízení podniku (MAOCMASP)
Garantuje Katedra ekonomických studií (KES)
Garant Ing. Roman Fiala, Ph.D.( fiala@vspj.cz )
Jazyk česky
Počet kreditů 5
Prezenční studium
Přednáška2 h
Cvičení2 h
Kombinované studium
Tutoriál / přednáška6 h
Cvičení8 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Management a ekonomika podniku - navazující kombi, platný od ZS 2025/2026 P 1 5 kr. Z,ZK
Management a ekonomika podniku - navazující, platný od ZS 2025/2026 P 1 5 kr. Z,ZK

Anotace

Předmět Strategické řízení podniku poskytuje studentům pokročilé znalosti a nástroje strategického řízení, které jsou klíčové pro dlouhodobou konkurenceschopnost podniku. Kurz se zaměřuje na strategické plánování, výběr a implementaci strategií, analýzu prostředí a řízení změn. Studenti se seznámí s inovačními strategiemi, strategickými aliancemi, řízením rizik a krizovým řízením. Součástí výuky je rovněž problematika společenské odpovědnosti a udržitelnosti v podnikání. Kurz kombinuje teoretické poznatky s aplikací na konkrétní případy z praxe.

 

Cíle výuky

Studiem předmětu získá student následovné znalosti, dovednosti a obecné kompetence.
Znalosti:
  • Porozumět procesům strategického plánování, výběru a implementace strategií.
  • Osvojit si pokročilé analytické nástroje (matice SPACE, IE, BCG, QSPM).
  • Získat znalosti o strategických inovacích, aliancích a krizovém řízení.
  • Pochopit význam společenské odpovědnosti a udržitelnosti pro strategické řízení.
Dovednosti:
  • Analyzovat externí a interní prostředí podniku a identifikovat klíčové faktory ovlivňující strategii.
  • Formulovat a implementovat inovační strategie pro dlouhodobou konkurenceschopnost.
  • Efektivně plánovat a řídit strategické aliance a partnerství.
  • Použít nástroje strategického řízení k řešení praktických problémů a krizových situací.
  • Vyhodnotit efektivitu strategie pomocí metrik, jako je Balanced Scorecard.
Obecné kompetence:
  • Schopnost strategicky uvažovat a rozhodovat v dynamickém podnikatelském prostředí.
  • Kriticky hodnotit různé strategické přístupy a navrhovat optimální řešení.
  • Efektivně komunikovat strategické cíle a plány v rámci týmu a organizace.
  • Podporovat udržitelný rozvoj podniku s ohledem na společenskou odpovědnost.
  • Adaptovat se na změny a efektivně řídit krize v podniku.

Struktura předmětu

 
  • Strategie v praxi – rozhodování a implementace
  • Strategické aliance a partnerství
  • Inovace a inovační strategie
  • Strategické plánování a scénáře
  • Řízení rizik a krizové řízení
  • Evaluace a kontrola strategie
  • Udržitelnost a společenská odpovědnost ve strategii

Povinná literatura

  • Studijní opora v LMS Moodle
  • David, F. R., David, F. R. , David, M. E. (2020). Strategic Management: Concepts and Cases. 17. vyd. Pearson
  • Tyll, L. (2014). Podniková Strategie. Praha: C.H. Beck
  • Fotr, J. a kol. (2020). Tvorba strategie a strategické plánování. 2. akt. a doplněné vyd., Praha: Grada Publishing
  • Fotr J., Souček, I. (2020). Scénáře pro strategické rozhodování a řízení. Praha: Grada Publishing

Doporučená literatura

  • Smejkal V., Rais, K. (2013). Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing
  • Hopkin, P. (2017). Fundamentals of Risk Management: Understanding, evaluating and implementing effective risk management. 4th edition. Kogan Page

^ nahoru ^