Zásady komunikace ve zdravotnictví, skupiny problémových pacientů
Proxemika, haptika, posturologie, kinezika
Gestika, mimika, zrakový kontakt
Zkreslení neverbálních projevů komunikace
Kritéria, podmínky efektivní komunikace ve zdravotnictví
Typy rozhovorů a otázek, chyby
Dopad komunikace na pacienta
Empatie, naslouchání
Doporučená literatura
HONZÁK, R.: Komunikační pasti v medicíně, Galén Praha, l999
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1314-4.
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1262-8.
DEVITO,J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001.ISBN 80-7169-988-8.
THIEL, E. Řeč lidského těla. Bratislava: Plasma service, 1989. ISBN 80-901412-1-8.
PEASE,A., PEASE,B. Řeč těla. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-921-7
Anotace
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Naučí zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s pacienty, ale i se spolupracovníky.
Cílem předmětu je získat zásady vedení rozhovoru a pochopit principy komunikace na různých úrovních sociálních vztahů za účelem navázání vztahů. Studenti se naučí reagovat na verbální a neverbální projevy pacientů. Dovedou se vyjadřovat kulturně v souladu s etickými normami a uvědomovat si význam jazyka jako způsobu logoterapie. Naučí se reagovat a vyrovnávat se zátěžovými situacemi v komunikaci.