Obecná psychologie

Studijní plán: Všeobecná sestra - platný od ZS 2008/2009

Předmět Obecná psychologie (OP)
Garantuje Katedra sociální práce (KSP)
Garant
Jazyk česky
Počet kreditů 2
Prezenční studium
Přednáška1 h
Cvičení1 h
Studijní plán Typ Sem. Kred. Ukon.
Porodní asistentka - platný od ZS 2008/2009 P 1 2 kr. ZA
Porodní asistentka - platný od ZS 2009/2010 P 1 2 kr. Z,ZK
Všeobecná sestra - platný od ZS 2008/2009 P 1 2 kr. Z,ZK
Všeobecná sestra - platný od ZS 2009/2010 P 1 2 kr. Z,ZK

Sylabus

  • 1. Předmět obecné psychologie a psychologie osobnosti. Přehled základních kategorií obecné psychologie. 2.Poznávací procesy (schopnosti, vědomí, čití, vnímání, pozornost, paměť, představy, fantazie, myšlení, inteligence). 2. Citové procesy (emotivita, emoce a jejich složky, vegetativní nervová soustava, citové procesy, stavy a vztahy, metakomunikace, patická reakce). 4. Volní procesy (rozhodování, boj motivů, intrapsychický konflikt, motiv a jeho struktura, rozhodnutí, volní jednání). 5.Metody psychologie a diagnostika. 6.Psychologie osobnosti. Osobnost, teorie a struktura. Vrstvový model osobnosti. 7. Elementární funkce první vrstvy, dispozice, schopnosti, potřeby. 8. Sociálně podmíněné funkce druhé vrstvy. Vědomosti, dovednosti, postoje a role. 9. Kategorie třetí vrstvy. Sebeuvědomování, sebepoznávání, sebepojetí, sebehodnocení, seberozvíjení a seberealizace. 10. Nejkomplexnější útvary čtvrté vrstvy. Vzdělanost, rozhodování a tvořivost. Funkce imaginace a harmonizace psychiky. Hodnoty, hodnotové vědomí, hodnotící vědomí, životní poslání. 11. Frustrace a maladaptace. 12. Postupy terapeutické intervence sester při předcházení stresu a zvyšování odolnosti pacientů.

Doporučená literatura

  • Čačka, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika [Čačka, 1997, 3. vyd.]. Vyd. 3., oprav. Brno : Doplněk, 1997. 382 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7239-107-0. Čačka, Otto. Nástin psychologie : pro doplňující pedagogické studium. I. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2001. 90 s. ISBN 80-85931-94-X. Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. 2., opravené vydání. Brno : Barrister & Principal, 2004. 523 s. Studium. ISBN 80-86598-65-9. Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. 232 s. s. 225. - Jmenný a věcný rejstřík. ISBN 80-85603-34-9. Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti [Nakonečný, 1998]. Dotisk 2. vyd. Praha : Academia, 1998. 336 s. ISBN 80-200-0628-1. Kohoutek, Rudolf. Základy psychologie osobnosti [Kohoutek, 2000]. Brno : Cerm, 2000. 263 s. ISBN 80-7204-156-8.

Anotace

Cílem předmětu je poskytovat didakticky uspořádanou formou nejen  poznatky  o charakteristikách dílčích duševních funkcí, ale i jejich skladbě, dynamice a vzájemné součinnosti pro pochopení osobnosti jako celku. Obecná psychologie v rámci zdravotnických studií zahrnuje také seznámení se základními psychodiagnostickými metodami, snaží se rozvinout schopnost porozumění i empatie a zároveň seznamuje s některými možnostmi ovlivňovat duševní rovnováhu pacientů.

Odborné znalosti: Studenti jsou seznameni s nejvýznamnějšími směry psychologie. Umí definovat jednotlivé duševní procesy, chápou jejich funkci v rámci duševního dění osobnosti a jsou poučeni o jejich individuálních rozdílech,  chápou vrstvový model osobnosti i kritéria hierarchické struktury jednotlivých vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes osvojené poznatky, rozvoj složek jáství až po aspekty optimální integrity a vyspělosti. Jsou  dobře obeznámeni i se základními psychodiagnostickými metodami  i druzích možných intervencí.

Dovednosti: Studenti dovedou zvláště uplatněním  empatie a porozumění  chápat duševn činnost  pacientů, posoudit jejich odolnost i aktuální duševní stav a jsou jsou schopni aplikovat i  účinnou pomoc  využitím řady osvojených intervenčních postupů jak k posílení psychické odolnosti pacientů, tak k jejich povzbuzení v kritické situaci a  tím  účinněji naplňovat úkoly své profese. 

Obecné způsobilosti: Studenti jsou způsobilí  diagnostikovat individuální charakteristiky jak dílčích  duševních funkcí, tak ohodnotit i  celkovou vyspělost osobnosti pacientů. To jim umožňuje předcházet stresu  a pozitivně zmírňovat psychické důsledky zažívaných frustrací. Výkon jejich profese je tím obohacen i o psychologicko-výchovný aspekt.    

^ nahoru ^